Dacia: Cererea sindicatului echivaleaza cu o crestere a veniturilor de 40%, "nerealista". Ce prime si salarii se castiga in cadrul companiei
Solicitarea sindicatului Dacia echivaleaza cu o majorare a veniturilor de circa 40% si este "complet nerealista", punand in pericol competitivitatea companiei si locurile de munca, afirma reprezentantii constructorului auto.
Conducerea Dacia a propus luni Sindicatului Autoturisme Dacia ca noul Contract Colectiv de Munca pentru acest an sa prevada cresteri generale de 90 lei pentru operatori si personalul tehnic, economic, stiintific si administrativ (TESA) nivelurile 5-7, din ianuarie 2013, urmand ca din luna mai sa existe o majore de 85 lei pentru operatori, o crestere individuala de 4% pentru TESA nivelurile 5-7 si de 6% pentru TESA nivelurile 8-10.
Totodata, managementul a propus o prima de rezultat de 900 lei pentru anul trecut, potrivit unui comunicat transmis de companie.
"Pentru un operator cu un salariu de 2.000 de lei, aceasta oferta reprezinta o crestere de circa 9%, mult peste media cresterilor din piata in 2013, care se situeaza de regula intre 0 si 5%. In schimb, sindicatul a ales sa isi mentina solicitarea de crestere salariala de 480 de lei, prima de rezultat de 1.600 de lei, la care se adauga diferite sporuri si concedii suplimentare. Aceasta cerere se traduce printr-o crestere a veniturilor de aproximativ 40%, pentru o companie unde venitul mediu lunar este peste 3.500 de lei, cu mult peste salariul mediu la nivel national", a declarat, in comunicat, Radu Mavrodin, director resurse umane Renault Romania si regiunea Euromed-Africa.
El a adaugat ca solicitarea este "complet nerealista" si pune in pericol competitivitatea Dacia in raport cu alte uzine din grup si locurile de munca atat de pe platforma de la Mioveni, cat si din industria auto romaneasca.
"Dincolo de aceasta pozitie a sindicatului, mizam pe responsabilitatea salariatilor nostri pentru a construi impreuna un viitor sigur si stabil pentru compania noastra", a adaugat el.
Negocierile au inceput in data de 20 februarie si pana in prezent s-au desfasurat 14 sedinte, se spune in comunicat. Prevederile aflate in prezent in vigoare, aplicate si in 2012, includ un salariu minim garantat de 1.918 lei pentru un muncitor calificat. Totodata, in 2012 angajatii au avut, in afara drepturilor salariale, beneficii care pentru companie reprezinta o cheltuiala suplimentara anuala de aproape 30 de milioane de euro, potrivit Dacia.
Respectivele beneficii includ prima de Pasti si de Craciun (873 lei brut, respectiv 957 lei brut), tichete cadou pentru ziua de 8 Martie acordate tuturor angajatelor (60 lei), tichete cadou de Craciun (60 lei), prima de participare la profitul companiei (1.240 de lei brut), prima de vacanta (1.276 lei brut), bonuri de masa, masa calda gratuita (pentru operatori, peste 11.500 de beneficiari), transport subventionat, bilete de odihna si tratament (4.000 de beneficiari in 2010 si 4.100 in 2011, cu cheltuieli ale companiei de 1,28 milioane euro, respectiv 1,46 milioane euro), ajutoare diverse (casatorie, deces) sau zile libere platite cu salariul de baza, in afara celor prevazute de lege pentru sarbatorile legale sau religioase, in diferite situatii, precum evenimente in familie, schimbarea domiciliului pentru donarea de sange.
Salariul mediu brut realizat la Dacia a crescut cu 75% in intervalul 2008-2012, de la 2.256 lei la 3.965 lei.
"Salariile angajatilor au fost majorate in fiecare an, iar beneficiile au fost pastrate, desi in ultima perioada, din cauza crizei, numarul de vehicule produse a continuat sa scada, iar vanzarile de vehicule Dacia fabricate la Mioveni au scazut si ele", se spune in comunicat.
Pe de alta parte, investitiile anuale ale grupului Renault in Romania au variat in intervalul 2004 - 2012 intre 140 si 260 milioane euro, fiind directionte in productie si in diversificarea operatiunilor, se mai arata in comunicat.
O parte a angajatilor uzinei Dacia din Mioveni au oprit activitatea pe 20 si 21 martie, nemultumiti ca nu a fost semnat contractul colectiv de munca si ca revendicarile salariale cerute de ei nu au fost incluse in document. Conducerea Dacia si Sindicatul Autoturisme Dacia (SAD) au convenit la 21 martie sa continue negocierile pentru contractul colectiv de munca doar in conditiile reluarii lucrului si revenirii la o desfasurare normala a productiei. De asemenea, partile au agreat sa continue dialogul doar in cadrul comisiei de negociere.