Cum a iesit Loganul castigator in timp de criza economica
Loganul este unul dintre cele mai ironice simboluri ale crizei economice, din care industria auto din Europa de est a iesit castigatoare, urmand sa se dezvolte in continuare in dauna industriei vest-europene, apreciaza Financial Times (FT).
Dacia a sarbatorit in septembrie asamblarea Loganului cu numarul un milion. Modelul, lansat in 2004, a devenit unul dintre cele mai ironice simboluri ale crizei, titreaza publicatia britanica.
Cumparata de Renault la sfarsitul anilor '90, Dacia a fost restructurata pentru a produce aceasta masina cu aspectul unui sedan robust. Loganul, cu "virtutiile" sale de masina ieftina si fiabila, a fost proiectat special pentru pietele in curs de dezvoltare, precum cele din Europa Centrala si de Est (ECE).
Cu toate acestea, Germania a devenit in 2009 cea mai mare piata pentru Logan, masina fiind beneficiarul "accidental" al programului de stimulare economica prin care guvernul oferea soferilor prime pentru cumpararea unui autovehicul nou la casarea altuia vechi.
Nemtii au preferat Loganul de 7.500 de euro in dauna unor marci precum Mercedes, BMW sau Audi, in conditiile in care prima de casare putea urca la 2.500 de euro.
Performantele Dacia subliniaza modul in care industria auto din Europa emergenta, care a iesit intr-o forma remarcabil de buna din criza economica, se va dezvolta in continuare pe socoteala industriei din Vest.
Europa Centrala si de Est a produs cu 7,7% mai putine vehicule anul trecut decat in 2008, scadere mai putin accentuata decat declinul de 19,5% inregistrat in Europa de Vest, potrivit Organizatiei Internationale a Producatorilor de Vehicule Motorizate.
In ECE se produc in principal automobile de dimensiuni reduse, precum Fiat Panda, in Polonia, sau Toyota Aygo, in Cehia, masini mai ieftine, mai putin poluante si cu un succes mai mare in timpul crizei economice.
"Programele de reinnoire a parcurilor auto au favorizat masinile mici. Skoda a vandut 100.000 de Fabia numai in Germania, ceea ce inseamna ca anul trecut una din sapte Fabia vandute era o Fabia din Germania", a afirmat Tim Urquhart, analist la IHS Automotive.
Unii analisti apreciaza ca industria auto a regiunii va fi lovita disproportionat, pe termen scurt, de expirarea programelor de reinnoire a parcurilor auto. IHS estimeaza ca productia auto din Cehia, Ungaria, Polonia si Slovacia se va reduce de la 2,532 de milioane de unitati in acest an la 2,525 milioane de unitati in 2011 si la 2,494 milioane de unitati in 2012.
Pe termen lung, insa, ponderea productiei din Europa Centrala si de Est in cea totala a continentului va cotinua sa urce. Participatia acesteia la productia totala europeana a crescut de la 9% in 1999 la 24% in 2009, potrivit UniCredit.
FT subliniaza ca uzinele vest-europene, imbatranite, prezinta un risc mai ridicat de a fi inchise decat cele din Est, mai noi. Unul din efectele crizei economice este acela al reducerii presiunilor costului muncii, ceea ce face ECE sa fie mai competitiva, la nivelul cheltuielilor, decat era in trecut.
Mercedes-Benz va incepe sa construiasca masini in Ungaria in 2012, iar Ford a achizitionat o fabrica in Romania, productia urmand sa inceapa anul viitor. In septembrie, General Motors a anuntat ca va investi 500 de milioane de euro intr-o uzina de motoare din Ungaria pentru majorarea capacitatii.
China si-a manifestat, de asemenea, interesul pentru aceasta regiune, vazuta ca o piata cu potential bun de crestere. Great Wall Motor Company va incepe sa construiasca masini in Bulgaria anul viitor, iar Chery Automobile analizeaza posibilitatea intrarii in Polonia.
Pana in prezent, tehnologiile sofisticate au fost dezvoltate, in general, in afara regiunii, in statele de origine ale constructorilor auto, reticenti in a livra tehnologie altor tari. Atitudinea s-a schimbat, insa. Spre exemplu, tehnologii pentru motoare de dimensiuni mici sunt dezvoltate la un centru de cercetare al Skoda din Cehia si utilizate apoi de Volkswagen la scara larga.
Pe acelasi subiect: