Renzo Rosso si-a infiintat prima afacere cu mult timp inaintea brandului Diesel, cunoscut astazi la nivel international. In copilarie, Rosso a primit un iepure, cadou din partea unui coleg de clasa. Cand a descoperit ca mica rozatoare este gestanta, a decis sa intoarca acest lucru in favoarea lui. A inceput un mic business cu iepuri, ca sa isi castige banii de buzunar.

In adolescenta, italianul recunoaste ca era mai preocupat de fete si de chitara sa electrica, decat de studiu. Singurul motiv pentru care a urmat cursuri de croitorie, spune el, este pentru ca auzise ca sunt usoare. La 15 ani realiza prima pereche de blugi la masina de cusut a mamei sale, iar curand avea sa vanda modelele create colegilor sai, pentru cativa dolari perechea. Isi aminteste cum freca materialul de asfalt ca sa ii dea un aspect mai putin rigid si usor uzat, fiind printre primii care a folosit aceasta tehnica, a povestit Renzo Rosso intr-un interviu acordat revistei Forbes.

Cum s-a nascut Diesel, unul dintre cele mai cunoscute branduri de blugi din lume
 
La 20 de ani s-a angajat la firma italiana Moltex, al carei actionar a si devenit doi ani mai tarziu, gratie unui imprumut de 4.000 de dolari de la tatal sau. In 1978, impreuna cu Adriano Goldschmied, proprietarul Moltex, a redenumit compania Diesel, din cauza crizei petrolului, cand dieselul era o alternativa convenabila de combustibil. In 1985, Rosso a cumparat si actiunile pe care partenerul sau le avea in companie, contra sumei de 500.000 de dolari.

A incercat din rasputeri sa intre pe piata din Statele Unite, asa ca a facut un pariu riscant. A mizat pe faptul ca tinerii care isi doreau sa iasa in evidenta aveau sa plateasca o gramada de bani pentru o pereche noua de blugi, cu aspect vintage. Insa proprietarii de buticuri nu s-au lasat atat de usor convinsi.

“Cea mai ieftina pereche de blugi de la mine costa o suta de dolari. Era anul 1986 si cei mai scumpi blugi din State erau cei de la Ralph Lauren, care se vindeau pentru 52 de dolari”, spune Ross. In cele din urma, investitorii au fost convinsi de calitatea materialelor, iar afacerea a luat un avant neasteptat, inregistrand o crestere spectaculoasa in venituri, de la 2,8 milioane de dolari in 1985, la 25 milioane dolari, doi ani mai tarziu.

Cand Rosso si-a propus sa deschida in Manhattan, New York, primul magazin in care sa vanda blugi Diesel, a ales intentionat un loc vis-a-vis de Levi’s, cei care aveau sa ii devina principalii competitori, Potrivit Forbes, in acea perioada (1996), Diesel nu avea suficienta marfa pentru a umple spatiul inchiriat, asa ca Rosso a ales sa construiasca un bar si un pupitru pentru DJ.

“Am vrut sa le arat ce frumoase sunt produsele noastre, si sa o fac chiar in fata lor. La inceput, inchideam de multe ori magazinul la ora sase ca sa dam cate o petrcere. Si ce mai petrecere!”, isi aminteste cu nostalgie miliardarul italian.

In 1998, Diesel primea din partea Wall Street Journal titlul de “brandul momentului” si, trei ani mai tarziu, incepea o serie de campanii indraznete care avea sa il aduca si mai mult in atentia publicului. Dupa o serie de reclame care aveau in prim-plan suprematia Africii, si infatisau modele de culoare in decoruri opulente, in 2010 a fost lansata campania "Be Stupid". In ciuda criticilor primite, pentru ca ar fi incurajat riscul si comportamentul lipsit de griji, campania s-a bucurat de o atentie si o primire mai mult decat entuziaste din partea publicului.

Rosso, astazi in varsta de 57 de ani, spune ca a lasat-o mai usor cu petrecutul, retragandu-se pe o proprietate inconjurata de podgorii, in apropiere Venetiei. Tata a sase copii, insa cu incheieturile mainii tatuate si blugii skinny, italianul aduce acum mai degraba cu un rock star aflat in retragere. In timp ce acesta isi petrece mai nou majoritatea timpului calatorind cu elicopterul personal intre diverse capitale europene, afacerea a ramas pe mana a doi dintre fiii sai, Andrea (35 de ani) si Stefano (33 de ani).
 
Iar daca la inceput compania pe care a infiintat-o se axa pe vanzarea de blugi, aceasta a evoluat intre timp intr-un brand care promoveaza un stil de viata complet.

Succesul afacerii pe care a creat-o nu l-a facut insa pe miliardar sa se culce pe o ureche. Acesta si-a petrecut ultimul deceniu achizitionand parti importante din case de moda mai mici, dar cu prestigiu, ca Viktor & Rolf, din Amsterdam, Maison Martin Margiela din Paris si Marni, cunoscutul brand milanez. Veniturile Diesel si ale companiei Only the Brave, sub care Rosso a facut aceste achizitii, au ajuns astfel in 2012 la 2 miliarde de dolari. Un lucru demn de luat in seama, intr-o industrie atat de competititva cum este cea a modei, in care, numai in ultimii doi ani, Bulgari, Brioni si Gianfranco Ferre au fost nevoiti sa isi vanda afacerile investitorilor straini.

In 2012, Rosso a mai incercat sa cumpere si casa de moda Valentino, insa a pierdut pe ultima suta de metri in fata unei firme conduse de familia regala din Qatar, care ar fi platit pentru ea suma de 860 de milioane de dolari.

“Aceea a fost o investitie importanta, si am fi avut nevoie de ajutorul bancilor. Asa cum este acum, grupul este suficient de dezvoltat, insa niciodata sa nu spui niciodata”, spune Rosso, care admite ca a fost tentat sa listeze compania la bursa, ca sa poata concura cu gigantii LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) si Pinault-Printemps-Redoute (care detine brandurile Gucci, Puma, Balenciaga, Boucheron, Yves Saint Laurent, Stella McCartney si Alexander McQueen).

In prezent, Renzo Rosso produce si distribuie haine prin intermediul mai multor companii de pret-a-porter respectabile, cum ar fi Marc Jacobs Men si Just Cavalli de la Roberto Cavalli. Veniturile brandului au sporit si datorita adaugarii unei linii de parfumuri, ochelari de soare si altor accesorii, semn ca italianul nu s-ar fi multumit niciodata doar cu vanzarea de blugi.