BMW marcheaza o premiera in industria auto. Cum vrea producatorul german sa ajunga la cat mai multi clienti
BMW a lansat in premiera pentru un mare producator vanzarile de automobile direct de pe internet, in incercarea de a ajunge la cat mai multi clienti prin costuri cat mai reduse. Patforma online este rezervata, pentru moment, numai noii game de autoturisme electrice "I", scrie Bloomberg.
Platforma directa de vanzari online va fi prima din industrie. Dincolo de cele cateva experimente de anvergura redusa, marii producatori auto au lasat pana acum astfel de tactici comerciale in seama dealerilor.
BMW a adoptat o gama variata de strategii pentru comercializarea modelelor I, inclusiv o flota flexibila de vanzari construita in jurul unei retele restranse de showroom-uri, reflectand dificultatile ridicate de introducerea treptata a automobilelor electrice pe o piata auto in criza, dupa ani de investitii masive in dezvoltare.
"Exista riscuri considerabile privind abordarea BMW fata de promovarea marcii I. Este riscul de imagine, daca nu vor avea succesul asteptat, si riscul principal al costurilor, care poate fi solutionat numai prin vanzari ridicate", comenteaza pentru Bloomberg Stefan Bratzel, directorul Centrului pentru management in sectorul auto al Universitatii de Stiinte Aplicate din Bergisch Gladbach.
BMW deschide miercuri la Londra primul showroom destinat sub-marcii I, care va prezenta initial numai automobile prototip si materiale informationale, modelele de serie urmand sa fie lansate anul viitor. Compania a investit aproximativ 3 miliarde euro in dezvoltarea automobilului cu baterii i3 si supermasinii hibrid i8, care se poate alimenta la priza, potrivit estimarilor Frost & Sullivan, potrivit Mediafax.
Anul trecut, piata automobilelor electrice a avut vanzari de 43.000 de unitati, putin peste jumatate din volumul de 75.000 de livrari anticipat de Sarwant Singh, analist specializat in piata auto la compania de consultanta.
Modelul i3, cu patru locuri, ar trebui sa ajunga pe piata la sfarsitul anului viitor, la un pret de aproximativ 40.000 euro, estimeaza Bratzel. Spre comparatie, cel mai ieftin model BMW este in prezent Seria 1, care pleaca, pe piata germana, de la 23.850 euro. Modelul i8, programat pentru 2014, va costa peste 100.000 euro, potrivit directorului executiv de vanzari al BMW, Ian Robertson.
Detaliile privind modul in care va functiona relatia dintre clienti, pe de o parte, si platforma online si dealeri, pe de alta parte, nu au fost inca stabilite si vor fi descrise ulterior, a declarat purtatorul de cuvant al BMW, Linda Croissant. Strategia comerciala se va concentra pe marile centre urbane ale lumii, a precizat ea.
Optiunea de a cumpara online se adreseaza clientilor obisnuiti cu achizitiile pe internet si va prezenta o interfata de configurare si personalizare a automobilelor similara cu cele regasite in magazine. Platforma online nu va "prinde" imediat, deoarece multi clienti vor dori sa vada automobilul si eventual sa faca un test drive inainte de a-l cumpara, crede Ian Fletcher, analist auto la IHS Global Insight.
Totusi, daca va avea succes, strategia va reduce substantial cheltuielile BMW, din moment ce vanzarile pe internet genereaza mai putin de jumatate din costul distributiei prin dealership-uri, potrivit unui expert al Universitatii Duisburg-Essen, din Germania. Astfel, automobilele vor fi cu pana la 7% mai ieftine pe internet decat in showroom.
Directorul general al BMW, Norbert Reithofer, a demarat "Proiectul I" la sfarsitul lui 2007, cand reglementarile tot mai stricte privind emisiile poluante amenintau viabilitatea masinilor premium cu inclinatii sport. BMW a decis sa creeze o sub-marca noua de automobile electrice, cu caroseria construita din materiale usoare, in principal fibra de carbon, compensand astfel pentru greutatea suplimentara a sistemului de baterii.
Rivalul Mercedes-Benz, parte a grupului Daimler, a ales o strategie diferita, de a echipa modelele existente cu sisteme electrice de propulsie. Pentru un spor de atractivitate, marca Smart a grupului Daimler ofera clientului posibilitatea de a cumpara bateria in leasing separat de automobil.
IHS estimeaza ca i3 si i8 vor fi probabil printre cele mai prost vandute modele BMW pana in 2024, alaturandu-se roadster-ului Z4. In 2014, primul an cand modelul i3 se va afla pe piata pe durata intregului exercitiu financiar, BMW va vinde probabil 31.380 de unitati, fata de peste 500.000 de automobile Seria 3, cea mai bine vanduta gama a companiei, anticipeaza IHS.