Adevarul despre cea mai "buna" afacere romaneasca dupa ‘90. Ne-au facut "Schwaitzer" si acum "ne mananca" Deboeuf
Cum am ajuns "vaca de muls" pentru una dintre primele trei puteri ale Europei, cat costa afara produsele "Made in Romania" si cu cat sunt platiti angajatii.
Automotive news Europe a publicat o analiza a relatiilor comerciale dintre Dacia si Renault.
Concluzia: Dacia e "vaca de muls" pentru francezi. Numai in 2012 s-au vandut 1 milion de masini "romanesti", o crestere de 25% in raport cu 2011. Aproape doua treimi din aceasta cifra au fost masini cu sigla Renault, restul cu brandul nostru. Insusi Carols Tavares , COO Renault, a recunoscut ca Dacia "este intr-adevar o vaca de muls pentru Renault".
Cum Renault nu comunica rezultatele pe branduri, compania de consultanta Morgan Stanley a estimate ca profitul operational Dacia este undeva la 9%, in totalul global Renault care ajunge la 0.4%.
Cei de la Morgan Stanley spun ca lumea greseste cand interpreteaza Dacia ca pe o marca low cost, cu un pret mediu de 8.000 de euro. Modelele Dacia vandute cu sigla Renault sunt mai scumpe cu 20% decat exact aceleasi modele, dar cu sigla Dacia.
In Brazilia, Duster by Renault se vinde intre 21 si 27.000 de euro. In Europa, pretrurile de vanzare pentru Duster-ele "Dacia" sunt intre 12 si 19.000 de euro.
Practic, Renault a reusit sa-si doboare concurenta cu ajutorul brand-ului romanesc. Cumparatorul occidental plateste pentru o masina noua cu tot cu garantie cat era obisnuit sa dea pe o masina second-hand pana sa apara Dacia.
Vanzarile in EU au crescut la 250.000 de unitati pe an din 2004 pana astazi. In total sunt 36 de piete de desfacere pentru Dacia.
Louis Schwaitzer este primul om care a vazut beneficiul Renault in acest business, acum 13 ani. Este si cel care a stat in spatele primului proiect Dacia-Renault, Loganul. Desi a promis o masina de 5.000 de euro, costurile de productie si marginile de profit i-au obligat pe francezi sa creasca pana la 5.900 pe piata din Est si de la 7.500 de euro in sus pentru vestici.
Tot Tavares spune ca Dacia este un brand relaxant pentru cumparator. Clientul nici macar nu-si bate capul ca sa negocieze la dealer, pentru ca pretul este foarte bun. Si pentru dealer este un stres mic, pentru ca stie din start ca nu-si permite o margine mai mare de 5% din pretul de vanzare, una dintre cele mai mici de pe piata de masini. Lucru posibil si datorita cobrandingul Dacia-Renault care inseamna si showroom-uri comune.
Astazi, Renault are 11 fabrici in care asambleaza Dacia. Castigurile au devenit si mai importante, cand au inceput exporturile versiunilor cu volan pe dreapta pentru Marea Britanie si India (construite in Chennai, India). Australia si Japonia nu sunt inca piete importante pentru francezi.
Concurenta crede ca modelul de business a prins pentru ca platforma comuna M0, folosita candva pentru Renault in anii ’90, este deja amortizata. Morgan Stanley este de acord cu teoria si pune ca platforma aceasta exista doar in tarile cu mana de lucru ieftina.
In Franta, Germania sau Spania, angajatul din fabrica ia intre 34 si 20 de euro in medie, iar in Europa de Est este platit cu o treime din acesti bani. Polul extrem al banilor putin platiti cu angajatii este in Maroc, unde muncitorii de la fabrica din Tanger castiga aproape 4 euro pe ora.
Arnaud Deboeuf, responsabil cu modelele low cost ale companiei, spera si crede ca se va si intampla ca in acest an Dacia sa creasca, asa cum face an de an de cand exista Loganul.
Carlos Tavares sustine acelasi lucru si completeaza cu increderea intr-un brand care are deja 10 ani avans in acest segment.