De ce s-au scumpit politele RCA. Explicatiile asiguratorilor, care contrazic transportatorii
Transporturi
Cresterea cu 50% a primei medii pentru transportatori este motivata de intrarea in faliment a doua companii de asigurare care acopereau aproape jumatate din piata RCA, de Solvency II, dar si de faptul ca dauna medie totala a atins nivelul maxim de pana acum, se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR).
"Plecand de la cazuri izolate, transportatorii acuza zilnic cresteri masive de preturi ale politei RCA, chiar si de 300%. Conform datelor oficiale prezentate de ASF, prima medie RCA pentru transportatori a crescut cu 52,3% in ultimele 12 luni. Aceasta crestere de 50% a primei medii pentru transportatori este motivata de: intrarea in faliment a doua companii de asigurare care acopereau aproape 50% din piata RCA. Precizam ca firmele ramase in piata au preluat nu doar clientii, ci si riscurile aferente; in trimestrul al doilea al anului 2016, dauna medie totala a atins nivelul maxim de pana acum; incepand cu 1 ianuarie 2016 a intrat in vigoare Directiva Europeana Solvabilitate II. Aceasta a introdus reguli mult mai stricte pentru asiguratori, in special in ceea ce priveste capitalul de solvabilitate", se spune in comunicat.
Potrivit UNSAR, reducerea riscurilor in trafic ar trebui sa fie principala preocupare a transportatorilor.
"Cifrele spun ca 1 din 6 camioane produce in fiecare an un accident. Accidente care, de cele mai multe ori, au ca finalitate pierderi de vieti. Numai in ultimul sfarsit de saptamana au avut loc mai multe accidente grave, produse de soferii unor firme de transport, soldate cu numeroase victime", se precizeaza in comunicat.
De asemenea, UNSAR subliniaza ca asiguratorii nu vor sa falimenteze transportatorii.
"In calitate de parteneri ai firmelor de transport, companiile de asigurare isi doresc o colaborare corecta. Insa o conditie esentiala pentru ca aceasta asociere sa aiba rezultate optime este promovarea unui comportament responsabil in trafic. Din pacate, in acest moment, realitatea este cu totul alta in ceea ce priveste transportatorii", se mentioneaza in comunicat.
Conform UNSAR, contrar informatiilor furnizate de transportatori, companiile de asigurare care vand polite RCA sunt cele care pierd bani, in timp ce afacerile transportatorilor sunt in crestere. Conform datelor raportate de ASF pentru 2015, pentru fiecare 100 de lei incasati pentru polita RCA, companiile de asigurari au cheltuit circa 120 de lei. Pe de alta parte, cele mai mari zece companii de transport au inregistrat o dublare a castigului net, fara a lua in calcul companiile pe pierdere.
Transportatorii rutieri au protestat in repetate randuri, de la inceputul anului, din cauza scumpirii excesive a politelor RCA.
Patronatele din industria transporturilor rutiere solicita Parlamentului demiterea conducerii ASF si numirea de urgenta a altei conduceri care sa vina cu solutii concrete pentru diminuarea tarifelor RCA la niveluri suportabile, atat pentru transportatori, cat si pentru persoanele fizice.
Potrivit unui protocol incheiat de transportatorii auto cu reprezentantii ASF si cei ai companiilor de asigurari, la finalul anului trecut, tarifele pentru RCA pot creste cu cel mult 50% fata de cele practicate in iunie 2015.
Raportul investigatiei privind sectorul asigurarilor auto din Romania realizat de Consiliul Concurentei arata ca tarifele politelor de raspundere civila auto (RCA) pentru transportatori au inregistrat cresteri de pana la 256%, din iunie 2015 pana in ianuarie 2016, in cazul transportului rutier de calatori.
Pentru transportul rutier de marfuri, datele Consiliului Concurentei arata ca PT a urcat, in ianuarie 2016 fata de iunie 2015, cu mai mult de 50% in cazul a sapte companii, din cele noua autorizate se vanda RCA, la doua dintre ele majorarile fiind de de 131%, respectiv 183%.
Mai multe despre:
#RCA#asigurari
Pe acelasi subiect: