Amendă uriașă pe piața asigurărilor. Concurența a sancționat 9 companii și UNSAR cu 53 mil. euro, pentru înțelegeri privind prețul RCA. Reacția asigurătorilor
RCA, asigurari
Consiliul Concurenţei a sancţionat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de 246,74 milioane de lei (aproximativ 53 milioane euro) pentru coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).
"În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că Allianz - Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA, Carpatica Asig SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA, Generali România Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA şi Uniqa Asigurări SA au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA. Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 - noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei", precizează Concurenţa, într-un comunicat.
Cea mai mare sancţiune a fost aplicată companiilor Allianz - Ţiriac Asigurări (43,44 milioane de lei), Omniasig Vienna Insurance Group SA (40,53 milioane de lei) şi Asigurarea Românească - Asirom Vienna Insurance Group SA (36,97 milioane de lei). Celelalte sancţiuni sunt: Groupama Asigurări SA (35,38 milioane de lei), Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA (22,04 milioane de lei), Carpatica Asig SA (26,86 milioane de lei), Generali România Asigurare Reasigurare SA (21,45 milioane de lei), Uniqa Asigurări SA (13,57 milioane de lei), Euroins România Asigurare-Reasigurare SA (6,35 milioane de lei) şi UNSAR (160.436 lei).
Potrivit autorităţii de concurenţă, în cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii. În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.
"Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa. Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Potrivit acestuia, piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor.
Chiriţoiu precizează, însă, că mai sunt necesare unele ajustări, iar Consiliul Concurenţei va colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislaţiei cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieţei pentru a nu conduce la creşterea preţului RCA.
Autoritatea de concurenţă a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară. Printre acestea se numără introducerea posibilităţii de compensare directă, luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului şoferului, nu doar a combinaţiei unice şofer-vehicul, utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA, asigurarea accesului la cazierul de conducător auto şi declararea la emiterea poliţei a tuturor şoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună).
Totodată, Consiliul Concurenţei recomandă ca poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice. Practic, autoritatea propune să nu se mai încheie poliţe RCA pentru o lună deoarece sunt destul de multe maşini în circulaţie, care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă - o lună - iar apoi au uitat să o reînnoiască.
De asemenea, autoritatea română de concurenţă lansează ideea introducerii unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societăţile de asigurare şi unităţile de reparaţii auto reprezentative, sau cu organizaţiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relaţia dintre societăţile de asigurare şi unităţile de reparaţii auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.
UNSAR anunță că va contesta decizia în instanță
Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România a anunțat că a luat act de decizia Consiliului Concurenței și că așteaptă comunicarea motivării acesteia pentru a stabili pașii următori. UNSAR consideră că, prin activitatea desfășurată pentru a-și atinge scopul pentru care a fost înființată, nu a participat la săvârșirea unei fapte anticoncurențiale.
„În contextul recentei investigații a Consiliului Concurenței, dorim să transmitem că am luat act de decizia acestei autorități și că ne menținem dreptul de a o contesta în instanță, considerând conduita noastră pe deplin conformă cu normele de concurență. În acest context, subliniem că suntem o organizație cu o experiență de aproape 25 de ani în domeniul asigurărilor și că rămânem conectați la evoluțiile rapide ale societății în care activăm, având în centrul acțiunilor noastre consumatorul și industria, deopotrivă”, au declarat reprezentanții UNSAR.
Înființată în 1994, UNSAR reprezintă 20 de companii de profil, care dețin o pondere de peste 80% din piața locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea și reprezentarea intereselor asigurătorilor și reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activității de asigurări în România și promovarea dezvoltării cât mai durabile a industriei de profil pe plan intern și internațional. Din anul 2007, UNSAR este membru cu drepturi depline al federației asigurătorilor și reasigurătorilor europeni – Insurance Europe.
Uniqa Asigurări va contesta decizia Concurenţei
Uniqa Asigurări va contesta decizia Consiliului Concurenţei, prin care compania este sancţionată cu 2,9 milioane de euro, considerând nefondate acuzaţiile, a anunţat, marţi, compania de asigurări.
"Uniqa Asigurări a luat la cunoştinţă informaţiile cuprinse în raportul transmis de către Consiliul Concurenţei, ca rezultat al investigaţiei privind creşterea preţurilor RCA în perioada 2012 - 2016, precum şi despre decizia autorităţii, prin care compania noastră este sancţionată cu 2,9 milioane euro. Subliniem faptul că prin activităţile întreprinse, compania a acţionat numai în conformitate cu condiţiile legii precum şi în conformitate cu interesele clienţilor săi, iar Uniqa Asigurări va contesta decizia, considerând acuzaţiile ca fiind nefondate", se precizează în comunicat.
Compania îşi asigură clienţii că, în perioada 2012 - 2016, politica sa de tarifare RCA a fost bazată exclusiv pe strategia independentă de afaceri a companiei, pe studii actuariale complexe, date istorice legate de daunalitatea pe segmente de risc şi expertiză tehnică specifică. În această perioadă, pe segmentul de RCA, Uniqa Asigurări a susţinut constant pierderi însemnate, uneori aproape de dublul mediei pieţei.
Potrivit sursei citate, în majoritatea anilor din perioada respectivă, daunele plătite pe acest segment au depăşit încasările din RCA, Uniqa Asigurări primind în mod constant infuzii de capital din partea acţionariatului său pentru a acoperi aceste pierderi.
Pe acelasi subiect: