Milionari din cafea. Cum a luat nastere averea familiei De’Longhi
Giuseppe De’Longhi, fondator si presedinte al De’Longhi, a devenit miliardar datorita succesului de care aparatele sale de expresso s-au bucurat de-a lungul timpului. Compania mama, Treviso, cu baza in Italia, este al treilea producator european ca volum al aparatelor de preparat cafeaua.
Numarul aparatelor de cafea produse de De’Longhi a crescut cu peste 250% de la sfarsitul lui 2007, asa ca averea neta a lui De’Longhi a ajuns acum la cel putin doua miliarde de dolari, potrivit indexului miliardarilor publicat de Bloomberg. Giuseppe De’Longhi detine 67% din firma, dar a stat pana acum departe de lumina reflectoarelor, asa ca nu apare in niciun alt top international.
Succesul companiei sale a luat nastere pe fondul cererii in crestere pentru cafeaua de calitate. Oamenii isi doresc sa consume cafea buna si in intimitatea propriei locuinte, asa ca aleg sa investeasca in aparate speciale. Valoarea provenita din aceste achizitii s-a ridicat la 6,7 miliarde de dolari in 2012, cu 47% mai mult fata de 2007, potrivit Euromonitor International, o firma de cercetare cu sediul in Londra.
“Sa bei cafea de calitate a devenit o alegere care tine de stilul de viata. Oamenii care apreciaza o ceasca buna de cafea vor sa se bucure de aceasta experienta inclusiv acasa iar companiile precum De’Longhi au profitat de aceasta oportunitate”, spune David Veal, directorul Asociatiei Specialitatilor de Cafea din Europa, cu sediul in Essex, Anglia.
Compania a inceput sa comercializeze astfel de produse in 1990. In prezent, ofera peste 150 de modele, cu preturi cuprinse intre 200 si 3.000 de dolari. Modelul Primadonna Exclusive, care se vinde cu 3.240 de dolari pe site-ul De’Longhi, include doua dozatoare si un ecran color, cu touch. Astfel de aparate, comercializate la preturi mari, impreuna cu capsulele de cafea proprii, au ajutat ca afacerea cu masini de preparare a cafelei a De’Longhi sa ajunga la 597 milioane de euro, reprezentand un total de 39% din incasarile totale pe 2012, fata de 10%, cat insemna cu zece ani in urma.
Alte 37 de procente din veniturile firmei provin de la electrocasnice folosite in bucatarie, precum ceanice si prajitoare de paine. Compania mai produce si sisteme de incalzire sau racire pentru locuinte, precum si fiare de calcat sau alte produse de curatare.
Giuseppe De’Longhi are acum 70 de ani si a strans 250 de milioane de euro din dividende, numai de cand compania a fost listata la bursa de schimb din Milano, in iulie 2001. Acesta a vandut 12 milioane de actiuni, sau 8% din capital, pentru 114 milioane de euro, in noiembrie 2012.
Familia sa a deschis primul magazin in care vindea plite cu lemn in 1902, in Treviso, un orasel situat la nord de Venetia, de asemenea locul de nastere al retailerului de moda Benetton Group. Pana in anii ’50, afacerea s-a extins cu o fabrica in care producea componentele de incalzire, acolo unde De’Longhi a inceput sa lucreze pe cand avea 20 de ani. In 1978 a creat linia de produse De’Longhi SpA, care incepand din anii ’80 a inclus aparatele de aer conditionat Pinguino si friteozele Friggimeglio.
Cele mai mari incasari ale companiei vin in prezent de pe piata din Europa (64%), potrivit raportului anual al firmei, insa aceasta vizeaza o extindere si pe pietele emergente. Fabio De’Longhi, nepotul fondatorului, spune ca se asteapta ca aparatele de preparare a cafelei sa ramana in continuare motorul afacerii.
“Cafeaua este un produs care inspira, multi oameni regasindu-se in ea. Acum se vand cam 50 de milioane de aparate de cafea in fiecare an si sunt toate sansele ca aceasta cifra sa se dubleze in urmatorii zece ani, iar De’Longhi va fi cu ochii pe aceste noi oportunitati”, a declarat Fabio De’Longhi, intr-un interviu acordat Bloomberg, in ianuarie 2013.
Pe acelasi subiect: