Peste un sfert dintre romani raman fara bani dupa cheltuielile de baza. Ceilalti folosesc sumele ramase pentru plata datoriilor
Peste un sfert dintre romani nu mai au bani dupa acoperirea cheltuielilor de baza, iar dintre persoanele care mai raman cu bani, 30% ii folosesc pentru plata datoriilor, 26% economisesc si 23% isi cumpara haine noi, potrivit unui sondaj Nielsen, citat de Mediafax.
Totodata, 19% aduc imbunatatiri locuintei, 17% se distreaza inafara casei, 16% merg in vacante si concedii si 13% achizitioneaza produse tehnologice noi, potrivit sondajului global privind increderea consumatorilor si intentia de a cheltui.
Cei mai putini dintre romani aloca din banii ramasi pentru fondul de pensii - 4% sau pentru investitii in actiuni la bursa - doar 1%.
Comparativ cu media europeana, romanii isi prioritizeaza in mod diferit banii ramasi. Astfel, cei mai multi europeni - 33% - spun ca ii folosesc pentru a economisi, 30% isi cumpara haine noi, 27% achizitioneaza vacante, 25% isi platesc din datorii si 23% cheltuie pe divertisment inafara casei. Media europenilor care raman fara bani dupa acoperirea cheltuielilor de baza este de 22%.
Potrivit sursei citate, rezultatele pentru Romania sunt in linie cu media europeana in ceea ce priveste amenajarea casei (20%) si achizitia de noi produse IT (15%).
Potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS), veniturile medii pe gospodarie au fost in trimestrul al treilea al anului trecut de 2.528 lei pe luna, iar cheltuielile au insumat 2.267 lei, aproape 90% din venituri.
Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii si transferurile catre administratia publica si privata si catre bugetele asigurarilor sociale. Cheltuielile pentru investitii, destinate cumpararii sau constructiei de locuinte, cumpararii de terenuri si echipament necesar productiei gospodariei, cumpararii de actiuni etc. detin o pondere foarte redusa in cheltuielile totale, de doar 0,8%.
In ceea ce priveste tendinta la nivel global, Nielsen arata ca intentia de cumparare a scazut in ultimul trimestru al anului trecut pentru toate categoriile de produse si activitati si a revenit la nivelul atins in trimestrul al patrulea din 2012.
Sondajul global al Nielsen masoara nivelul de incredere a consumatorilor, principalele ingrijorari ale acestora si intentia de cumparare in randul a peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari.
Pe acelasi subiect: