Potrivit unui comunicat al CSALB, săptămâna trecută, s-au înregistrat 122 de cereri, fiind recordul celor peste patru ani de funcţionare a Centrului. Spre comparație, anul trecut, românii trimiteau către Centru, în medie, 41 de cereri de negociere pe săptămână.

Reprezentanţii Centrului susţin că reacţia consumatorilor a venit şi după recomandările făcute de cele mai mari bănci comerciale din România, privind avantajele negocierilor în cadrul CSALB.

"Spre deosebire de alte sectoare de activitate, CSALB a funcţionat fără întrerupere în ultimele două luni de restricţii generate de pandemie. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că soluţionarea online şi prin mijloace de comunicare la distanţă este parte din ADN-ul activităţii Centrului, ca să folosesc această comparaţie. Creşterea de aproape trei ori a numărului de cereri înregistrate săptămâna trecută arată nevoia de înţelegere şi de deschidere a băncilor faţă de consumatori, mai ales după mesajele de încurajare trimise de către acestea, privind negocierea cu consumatorii în cadrul CSALB. Totodată, şi clienţii băncilor trebuie să aibă aşteptări rezonabile, ţinând cont, în primul rând, de posibilitatea instituţiilor de credit de a da curs solicitărilor lor, dar şi de volumul uriaş de cereri de suspendare a ratelor cu care se confruntă acestea", a explicat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Acesta a subliniat că există consumatori care au sesizat diferenţa majoră între suspendarea ratelor pe o perioadă de cel mult nouă luni şi rezolvarea prin negocieri cu băncile şi a altor probleme precum comisioanele, dobânzile sau moneda creditului.

"Astfel, posibilele soluţii oferite gratuit în cadrul Centrului vizează toată perioada de derulare a contractului, nu doar acest an. O altă diferenţă este că în cadrul CSALB cererile sunt analizate individual de către bănci, iar soluţiile date de conciliatori sunt personalizate, în funcţie de fiecare caz în parte. Pentru cererile de suspendare a plăţii ratelor conform prevederilor legale, băncile au nevoie de fluxuri automatizate, procesul fiind unul standardizat", a explicat Păunescu.

Potrivit sursei citate, mesajul comun al celor mai mari bănci din România este de încurajare a negocierii în cadrul CSALB.

"Încurajăm clienţii, chiar dacă vor opta sau nu pentru soluţiile pe care băncile le-au implementat în această perioadă, să conteze pe sprijinul CSALB. Experienţa îndelungată, competenţele conciliatorilor sunt deosebit de importante în această perioadă în vederea găsirii unor soluţii rapide, dar şi optime din perspectiva costurilor clienţilor. Banca Comercială Română are o colaborare deosebită cu CSALB, graţie unui flux rapid de soluţionare a unor probleme cu potenţial de litigiu. Colaborăm de peste 3 ani şi deja 600 de clienţi BCR au apelat la serviciile Centrului", a declarat Dana Dima, vicepreşedinte BCR.

La rândul său, Flavia Popa, secretar general al BRD, consideră că modul în care clienţii se raportează la bănci se va schimba după această criză, în urma căreia "băncile au învăţat să-şi cunoască consumatorii, să-i asculte, să fie suficient de flexibile".

"CSALB are un rol activ pentru acele categorii de clienţi care nu se încadrează nici în condiţiile impuse de bănci, nici în cele impuse de ordonanţă. Tocmai de aceea, credem că metodele alternative capătă un loc mult mai important decât au avut până acum. Toate acestea sădesc încrederea de care avem nevoie în societate", menţionează Flavia Popa.

Totodată, Mihai Rotaru, director în cadrul Băncii Transilvania, consideră că procedura în cadrul CSALB va fi una pe care clienţii nemulţumiţi o vor avea în vedere din ce în ce mai mult în viitor, "ca o alternativă rapidă, fără costuri şi mai pragmatică în comparaţie cu un litigiu clasic."

"În plus, soluţia CSALB este fundamentată pe echitate, nu numai pe litera legii. Acest aspect face o diferenţă fundamentală între sistemul clasic de judecată în faţa instanţelor naţionale şi alternativa pe care CSALB o oferă persoanelor fizice. Un alt aspect relevant este că soluţia propusă de conciliatorul CSALB nu este una obligatorie, fiind necesar ca aceasta să fie agreată şi acceptată de ambele părţi - bancă şi consumator", a adăugat Rotaru.

De la începutul anului şi până pe 8 mai 2020, CSALB a primit 830 de cereri din care s-au format până acum 190 de dosare de conciliere, la care se adaugă 83 de cereri soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedură de negociere, înţelegerea dintre bancă şi consumator s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci. În ultimii patru ani, beneficiile obţinute de consumatori în urma negocierilor (reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea dobânzilor, scăderea sau ştergerea întregului sold etc) depăşesc 2,7 milioane de euro.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicaţia online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. Mai multe informaţii despre activitatea Centrului puteţi obţine şi la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).