Noile reguli sunt incluse intr-un proiect de ordonanta de urgenta care modifica legislatia achizitiilor publice si care a fost discutat deja in Guvern in prima lectura.

Autoritatea contractanta trebuie sa transmita catre Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), in cel mult cinci zile de la data realizarii unei achizitii directe a carei valori estimate depaseste echivalentul in lei a 3.000 euro, o notificare privind denumirea si datele de identificare ale operatorului economic, obiectul si valoarea achizitiei, cantitatea achizitionata.

Modificarile sunt argumentate in document prin "flexibilizarea si transparentizarea" procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica, avand in vedere si gradul scazut de absorbtie a fondurilor europene.

Ordonanta ridica usor si plafoanele pentru care sunt obligatorii regulile aferente unei achizitii publice, stabilind ca legislatia in domeniu se aplica pentru un contract a carui valoare estimata este egala sau mai mare decat echivalentul in lei al 5 milioane euro (fata de 4,84 milioane euro in prezent), in cazul lucrarilor, sau este egala sau mai mare decat echivalentul in lei al 200.000 euro (fata de 193.000 euro), in cazul unui contract de servicii.

Majorarea plafoanelor are consecinte directe asupra limitelor in cadrul carora autoritatea contractanta are obligatia de a transmite spre publicare un anunt de intentie. Pentru publicarea anuntului de achizitie in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pragul valoric al contractului de furnizare sau de servicii creste de la 125.000 euro la 130.000 euro si de la 387.000 euro la 400.000 euro, in functie de tipul autoritatii contractante, si de la 4,84 milioane euro la 5 milioane euro pentru un contract de lucrari.

Guvernul creste de la 15% la 40% diferentele de pret permise la achizitiile publice

Guvernul propune relaxarea conditiilor de pret pentru participantii la licitatii publice, prin reducerea de la 85% la 60% din valoarea estimata a contractului sau la 70% din pretul mediu al celelorlalte oferte a nivelului sub care un pret poate fi considerat ca nefundamentat.

Autoritatea contractanta va fi obligata sa respinga o oferta de achizitie publica al carei pret fara TVA reprezinta mai putin de 60% din valoarea estimata a contractului, caz in care acest pret va fi considerat ca nefundamentat in raport cu serviciul ce urmeaza sa fie furnizat, executat sau prestat.

Obligatia este inclusa intr-un proiect de ordonanta de urgenta care modifica legislatia achizitiilor publice si care a fost discutat deja in Guvern in prima lectura.

Documentul prevede ca, in cazul unei oferte care are un pret nefundamentat in raport cu ceea ce urmeaza a fi furnizat, executat sau prestat, autoritatea contractanta are obligatia de a lua o decizie de respingere a acelei oferte.

Proiectul defineste "pretul nefundamentat" ca fiind acela care, fara TVA, reprezinta mai putin de 60% din valoarea estimata a contractului respectiv sau, in cazul in care in procedura de atribuire sunt cel putin cinci oferte care nu sunt considerate inacceptabile si/sau neconforme, reprezinta mai putin de 70% din media aritmetica a ofertelor, calculata fara a se avea in vedere propunerea financiara cea mai mica si propunerea financiara cea mai mare.