Astfel, documentul citat prevede, la capitolul “Tendinte ale principalelor taxe si impozite pe orizontul 2014-2017”, “introducerea impozitului diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale: cote 8%, 12% si 16 % ce vor putea fi stabilite pe grile de venit.”

Documentul mai prevede si reducerea semnificativa a CAS cu 5 puncte procentuale, incepand cu luna iulie 2014, care “prin masurile ce vor fi intreprinse va avea un impact bugetar neutru.”

Autoritatile mai au in vedere pentru urmatoarea perioada si analizarea posibilitatii de reducere a cotei standard de TVA in 2014-2016 pe masura imbunatatirii colectarii veniturilor bugetare.

Citeste si: STRATEGIA FISCAL-BUGETARA PENTRU PERIOADA 2014-2016

Guvernul va revizui, totdata, si baza impozabila pentru impozitele pe proprietate, acestea variind in functie de destinatia proprietatii si nu in functie de statutul juridic al proprietarului.

Impozitele si taxele locale vor tine cont de evolutia ratei inflatiei de la ultima indexare, respectiv rata inflatiei pentru perioada 2013-2015.

PSD a sustinut dintotdeauna cotele diferentiate de impozitare, in functie de valoarea veniturilor, pozitie total diferita de cea a PNL, care a introdus cota unica de impozitare in 2005, in timpul guvernarii Aliantei Dreptate si Adevar, formata la vremea respectiva din PNL si PD.

La finele anului trecut, cand Guvernul elabora strategia fiscala pentru urmatorii trei ani, premierul Victor Ponta spunea ca, deocamdata, conta unica nu se va majora, dar ca recunoaste ca sustine trecerea la impozitarea progresiva, in care salariile mari sa fie taxate mai mult. Ceea ce nu spunea premierul era ca avea in vedere o diferentiere in jos a impozitului pe venituri, cu 16% valoare maxima.

Intrebat la momentul respectiv de presa daca sustine trecerea la o cota progresiva de impozitare, de 16%, 18% si 20%, Ponta a raspuns ca sustine principiul la modul general, dar nu pentru atunci.

"Acum, nu. In principiu, ca orice social-democrat - desi impozitarea progresiva exista si in Germania, iar doamna Merkel nu e social-democrata sau in Marea Britanie - in general, sustin ideea, principiul, insa avem o intelegere politica foarte clara la formarea USL, de pastrare a cotei unice, si cota unica ramane 16%", spunea Victor Ponta, la finele anului trecut.

PNL, pe de alta parte, a sustinut reducerea contributiilor sociale cu 5 puncte procentuale, masura care se regaseste, de asemenea, in strategia Guvernului.

Precizarile Ministerului de Finante:

Dupa aparitia in presa a informatiilor referitoare la renuntarea la cota unica de impozitare, Ministerul Finantelor a precizat ca: “Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2014-2016 a fost elaborata si publicata pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in anul 2013 si a insotit Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal bugetar pe anul 2014, aprobata de Parlament in anul 2013, respectiv Legea nr.355/2013.“

Potrivit sursei citate, masurile fiscale la care se face referinta, respectiv introducerea impozitului diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale: cote 8%, 12% si 16% ce vor putea fi stabilite pe grile de venit si reducerea semnificativa a CAS cu 5 puncte procentuale incepand cu luna iulie 2014 se regasesc in Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2014-2016 la Capitolul 3.1.2 “Masuri fiscale si tendinte ale principalelor taxe si impozite” in tabelul intitulat “Tendinte ale principalelor taxe si impozite pe orizontul 2014-2017” si reprezinta masuri de politici fiscale, in analiza, pe termen mediu pentru stimularea mediului de afaceri aplicabile in limita spatiului bugetar permis. 

Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2014-2016 a fost aprobata de catre Guvern in data de 14 noiembrie 2013, avand si opinia Consiliului Fiscal, si nu a suferit modificari in ultimul timp”, au mai precizat Finantele.

Cota unica, instrument de reducere a evaziunii fiscale

La momentul introducerii, in 2005, cota unica de impozitare a fost laudata, in special pentru ca a scos importante sume de bani din economia gri si pentru ca a facut Romania atractiva pentru investitorii straini.

Cota unica de impozitare functioneaza, de obicei, in tarile din Europa de Est sau cele baltice, tocmai ca instrument de reducere a evaziunii fiscale.

In afara de Romania (16%), in prezent mai sunt cinci state in UE care au cota unica de impozitare a veniturilor, si anume: Ungaria (16%), Bulgaria (10%, cea mai mica din UE), Estonia (21%), Lituania (15%) si Letonia (23%).

De asemenea, si alte tari din regiune practica acest sistem de impozitare, de exemplu Rusia, Ucraina, Serbia, Bosnia, Armenia sau Kazahstan.

Tarile bogate din vestul Europei au, in general, sisteme diferentiate de impozitare, cu valori maximale care se apropie sau ajung si la 50%, ca de exemplu Marea Britanie, Olanda, Suedia, Austria, Belgia sau Danemarca.