"Cei care locuiesc in Targu Mures si sectoarele 2 si 6 ale Capitalei vor putea plati de astazi taxe, impozite si amenzi online. De asemenea, vor putea fi achizitionate tot de aici domenii de internet cu terminatia .ro", a declarat ministrul Comunicatiilor, Valerian Vreme, intr-o conferinta de presa.

Anterior, ministrul declara, pentru incont.ro, ca de astazi locuitorii din doua sectoare ale Bucurestiului si din cinci orase vor putea folosi sistemul de plata online a taxelor si impozitelor.

Cum functioneaza sistemul? Pentru a-ti putea plati darile online, trebuie sa detii un asa-numit "credential". Despre ce e vorba: vorbim despre un document care va fi trimis de fiecare primarie in parte si care va contine un nume de utilizator si o parola. Acestea vor fi folosit la plata online pe site-ul ghiseul.ro.

Insa chiar si asa nu te grabi! Si asta pentru ca autoritatile spun ca multe primarii vor sa se inroleze in sistem, dar "au asteptat sa fie gata" si "se asteapta chiar la o avalansa de inscrieri". Insa pana una alta, realitatea e una: doar trei primarii din cele peste 3.400 la nivel national sunt functionale.

Ce fac restul? In lipsa unei reactii prompte de-a lungul anilor de la Ministerul Comunicatiilor, si-au dezvoltat ele propriile sisteme, din bani europeni in principal. Chiar in ultimele luni, oficialii de la minister au facut turul Romaniei pentru a lansa cu fast aceste sisteme. Asa ca, acum s-a ajuns pana la 320 de astfel de ghisee proprii, si 13 functionale complet, iar oficialii nu par a avea nimic impotriva lor, desi sunt o risica de timp si bani, asta tinand cont ca vor fi integrate in portalul ghiseul.ro "pana la urma", dupa cum recunosc chiar ei.

Cand va fi gata sistemul

Exista un calendar pe care primariile trebuie sa il respecte privind inrolarea in sistemul central. In caz contrar, ele vor fi amendate.

Conform acordului incheiat de minister cu Asociatia de Plati Electronice, in primele sapte luni dupa adoptarea hotararii (la finele anului trecut) vor fi incluse in sistem municipiile resedinta de judet si toate orasele si municipiile cu populatie de peste 100.000 locuitori.

In prima etapa, in sistem vor intra orasele cu peste 150.000 de locuitori. A doua etapa va include inregistrarea oraselor cu pana la 150.000 de locuitori, iar apoi, in cel mult alte sase luni, va urma integrarea comunelor si a institutiilor publice nevizate in primele doua etape.

Platforma www.ghiseul.ro va fi extinsa in acest an in cat mai multe administratii locale, urmand ca in 2012 acestea sa fie acoperite in totalitate, a mai spus Vreme.

O mare problema intens dezbatuta a fost cea legata de comisioanele pe care le vor plati oamenii atunci cand achita darile la stat. Daca la inceputurile proiectului o parte din oficiali spuneau ca romanii nu vor plati niciun comision, recent, chiar ministrul Comunicatiilor recunostea faptul ca va exista totusi unul, dar care nu va depasi 2%.

Chiar si asa, exista posibilitatea ca primariile "mari", cu incasari consistente de taxe si impozite, vor obtine de la banci comisioane mici in urma negocierilor, pe care le vor putea achita singure, fara niciun cost suplimentar pentru contribuabili.

Ce primarii accepta plata cu cardul

Pana la finele anului trecut, 20 primarii permiteau plata prin Internet a taxelor si impozitelor locale, prin intermediul cardului bancar: Arad, Baia Mare, Bucuresti – Sectoarele 2, 4 si 6, Carei, Campia Turzii, Cluj-Napoca, Dej, Drobeta Turnu-Severin, Lugoj, Oradea, Pitesti, Pucioasa, Sighetul Marmatiei, Sibiu, Sovata, Rasnov, Timisoara si Targu Jiu.

De la inceputul acestui an, o serie de trei noi primarii au implementat serviciul de comert electronic pe site-urile proprii: Consiliul Judetean Bistrita, Primaria Cluj-Napoca si Primaria Constanta.

La nivel national sunt 3.495 de primarii si aproximativ 14 milioane de contribuabili, persoane fizice si juridice.