Deficitul comercial al României a explodat în primele cinci luni și a depășit 7,3 miliarde de euro
Marfuri, comert, exporturi
Deficitul comercial al României a ajuns, în primele cinci luni ale anului, la 7,340 miliarde de euro, în creştere 742,3 milioane de euro, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, informează Institutul Naţional de Statistică (INS).
Potrivit sursei citate, în intervalul 1 ianuarie -31 mai 2020, exporturile FOB au însumat 23,752 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 31,093 miliarde de euro.
În perioada 1 ianuarie -31 mai 2020, exporturile au scăzut cu 19%, iar importurile au scăzut cu 13,5%, comparativ cu perioada 1 ianuarie - 31 mai 2019.
Conform INS, în luna mai 2020, exporturile FOB au însumat 3,755 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 5,006 miliarde de euro, rezultând un deficit de 1,250 miliarde de euro. Faţă de luna mai 2019, exporturile din luna mai 2020 au scăzut cu 40,1%, iar importurile au scăzut cu 35,4%.
În perioada 1 ianuarie -31 mai 2020, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (46,3% la export şi 35,2% la import) şi alte produse manufacturate) (30,9% la export şi respectiv 29,9% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie -31 mai 2020 a fost de 17,155 miliarde de euro la expedieri şi de 22,668 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,2% din total exporturi şi 72,9% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie -31 mai 2020 a fost de 6,597 miliarde de euro la exporturi şi de 8,425 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,8% din total exporturi şi 27,1% din total importuri.
INS menţionează că soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.
Pe acelasi subiect: