"Suntem in continuare martorii cercului vicios: companiile nu mai au lichiditati, dar nici nu mai pot accesa noi finantari, din cauza creditelor neperformante. Procedura insolventei le-a oferit o rezolvare in aceasta perioada de criza, astfel ca din 2008 pana in prezent multe companii au reusit sa isi depaseasca dificultatile financiare sub protectia sa. Faptul ca numarul companiilor care intra in insolventa s-a redus este o etapa fireasca si chiar necesara pentru multe dintre ele. In circuitul economic pot reveni doar acele societati cu capacitate reala de redresare si restructurare a activitatii, fie ca aceasta se face in procedura de insolventa sau in afara ei", a declarat, intr-un comunicat, Rudolf Vizental, asociat coordonator in cadrul Casei de Insolventa Transilvania, preluat de Mediafax.

Conform datelor Bancii Nationale a Romaniei, citate de CITR, in anul 2008 rata creditelor neperformante reprezenta 2,8% din volumul creditelor totale, iar in decembrie 2012 aceasta a ajuns la o pondere de 19,1%. Pentru sfarsitul anului 2013, conform datelor din primavara acestui an, se preconizeaza un nivel de peste 19,5%, cu tendinta de crestere pentru anul 2014. Din aceasta cauza, creditorii bancari si-au concentrat atentia pe recuperarea acestora si mai putin pe acordarea de noi finantari. Reiese de aici ca societatile s-au supraindatorat peste nivelul pe care acestea l-ar putea susine.

Mai mult, specialistii CITR mentioneaza ca perioada dificila de acces la finantari noi a generat o lipsa de lichiditati in piata, uitandu-ne la cresterea numarului de bilete la ordin refuzate de banci pe motiv ca societatea are dificultati financiare. Daca in 2012 sumele refuzate la plata atingeau 8,6 miliarde lei, in primele 6 luni din 2013 aceasta valoare a coborat la 5,9 miliarde lei. Astfel, in primele 6 luni din 2013 sumele refuzate la plata reprezentau 70% din totalul sumelor refuzate la plata in anul 2012 si aproximativ 90% din sumele refuzate la plata in 2011.

"Singura solutie fezabila atunci cand societatea trece printr-un impas atat de mare este o restructurare eficienta la nivelul companiei, atat intern cat si extern, prin participarea activa a tuturor actorilor implicati in proces, in sau in afara procedurii de insolventa. Problema supraindatorarii se poate rezolva cu o reformulare a creditului neperfomant, astfel incat acesta sa fie adaptat nivelului sustenabil al activitatii companiei", se mai arata in comunicat.