Unde se produce luxul. 3 tari la limita saraciei, sursa de inspiratie pentru obiecte scumpe de colectie FOTO
Cand vorbim despre produse de lux si despre cati bani costa o geanta, o pereche de pantofi sau o bijuterie de firma, gandul ne duce la tehnologie de ultima generatie si la fabrici in tari bogate. Nu este intotdeauna asa. Artistii isi gasesc inspiratia in cele mai ciudate locuri, iar tarile mai slab dezvoltate, ale caror traditii nu au fost distruse de industrializare, pot deveni sursa unora dintre cele mai frumoase, mai deosebite, dar si cele mai scumpe creatii ale designerilor.
Financial Times prezinta exemplul a trei designeri care s-au inspirat din vechile traditii ale unor tari mai putin dezvoltate.
Vechile obiceiuri ale locuitorilor din Laos de a tese firul de matase la razboi l-au inspirat pe un nativ sa creeze un material inedit pentru confectionarea gentilor.
Traditia in fabricarea bijuteriilor, dar si resursele bogate de pietre pretioase din Afganistan au inspirat-o pe Pippa Small sa creeze propiile colectii, pe care le vinde cu mii de lire sterline.
Iar designerul de pantofi Mark McNairy a descoperit in El Salvador un model de ghete pe care le-a adus in toata lumea.
Fire de matase si de piele impletite – noul trend in materie de genti, provenit din vechile obiceiuri in Laos
De cate marci de genti mai este nevoie in lume? Aceasta intrebare si-a pus-o si un designer care a scos pe piata o noua marca de genti – Be Inthavong. In 2009, dupa ce parasise Be&D, compania pe care o infiintase cu cinci ani in urma, si-a vizitat tara natala, Laos, pentru a se odihni si pentru a se gandi ce avea sa faca de atunci inainte.
“Familia mea se ocupa cu tesutul matasii de generatii intregi”, spune designerul, care adauga ca aceasta este o traditie veche in Laos. Asa ca, s-a gandit el, ce-ar fi sa combine traditia din tara natala cu stiintele moderne in materie de tehnologie si design? Ce-ar fi daca, in loc de saluri si haine traditionale, sa faca din matase genti?
Inthavong a inceput ca un experiment, in care fasii subtiri de piele, aduse din New York, erau intercalate printre fasii de matase, intr-o combinatie originala, care asteapta sa fie patentata.
La inceput, familia nu a fost foarte receptiva la ideea designerului. “La inceput au refuzat, pentru ca nu erau familiari cu modul de lucru si cu produsul finit. Dar am fost insistent si aproape i-am obligat sa faca ceea ce le-am cerut”, isi aduce aminte acesta.
Rezultatul – dupa un an si jumatate de teste, este un material care se asemana cu panza, dar este mai rezistent si tine mai mult, fara sa mai vorbim despre faptul ca este “fin ca matasea”.
Colectia sa de genti, denumita Heritage Weave, va avea preturi intre 600 si 3.000 de dolari bucata si se va vinde in magazine selecte ca Saks Fifth Avenue, Harvey Nichols si altele de specialitate.
In prezent, Inthavong detine 10 – 12 ateliere in Laos, dar avand in vedere ca designerul foloseste aproximativ 200 de metri de material pentru crearea unei colectii, iar comenzile sunt in crestere, numarul de ateliere se va dubla.
Traditiile din Afganistan, sursa de inspiratie pentru bijuterii scumpe
Pare putin probabil ca unul dintre cele mai periculoase orase din lume sa fie locul perfect pentru un bijutier de inalta clasa. Designerul canadian Pippa Small a inceput sa lucreze in Kabul in 2008, iar de atunci atelierul i-a fost bombardat de doua ori.
Cu toate acestea, artista, care lucreaza in industria bijuteriilor din 1997, a folosit traditiile din Afganistan ca sursa de inspiratie inainte ca aceasta tara sa fie distrusa de razboi. Iar amprenta traditiilor afgane este tocmai elementul distinctiv al creatiilor sale, care ii atrage pe clienti.
In ultimii patru ani, Small a colaborat cu organizatia Turquoise Mountain si s-a dedicat reinvierii traditiilor, artei si arhitecturii afgane, promovand dezvoltarea mestesugurilor in vechile centre urbane.
Small, care a studiat antropologia si a lucrat indeaproape cu populatiile indigene din desertul Kalahari si din Rwanda, a fost angajata initial ca profesoara la o scoala de fabricat bijuterii si de taiat pietre pretioase. In scurt timp, insa, a inceput sa creeze propriile colectii. Rezultatul: colectiile ei s-au bucurat de succes, iar acum bijuteriile se vand in celebrele magazine Net-a-porter si Barneys, cu preturi cuprinse intre 95 si 1.100 lire sterline.
Small spune ca problema securitatii a fost o provocare. Desi in Afganistan se gasesc resurse incredibile de pietre pretioase, industria miniera este corupta, asa ca trebuie sa se asigure ca pietrele sunt veritabile.
Pentru atelierele pe care le detine, cumpara numai pietre aduse de membri acreditati care fac parte din asociatiile de profil, iar Turquoise Mountain lucreaza alaturi de Ministerul afgan al Minelor pentru imbunatatirea conditiilor in care lucreaza muncitorii.
Calitatea materiei prime folosite este foarte atent verificata pentru ca, potrivit unui purtator de cuvant al site-ului de bijuterii si de cadouri CoutureLab, “clientii cauta valoare, traditie si durabilitate”. Iar Pippa Small adauga: “Interesul pentru bijuteriile din Afganistan este foarte ridicat. Si este atata frumusete si veselie intr-o tara care a vazut atata uratenie”.
Designerul Mark McNairy a adus la New York ghetele “Burro” din El Salvador
Este cunoscut faptul ca designerii isi gasesc inspiratia in cele mai ciudate locuri, de la oamenii strazii la hedonism, dar unul dintre ei s-a decis sa-si onoreze sursa. Designerul de pantofi Mark McNairy a inceput recent o colaborare cu Adoc, cel mai mare producator de pantofi din America Centrala. Motivul? Vrea sa aduca ghetele clasice (denumite “Burro”), fabricate in orasul Soyapango, din El Salvador, la cunostinta intregii lumi.
Cunoscut pentru colaborarea cu brandul american J Press, dar si pentru propria marca de pantofi Mark McNairy New Amsterdam, designerul a facut cunostinta cu ghetele “Burro” cand a vizitat El Salvador, pentru a lucra la o colectie speciala de pantofi marca GH Bass&Company.
“Le-am cerut celor de la Adoc, care fac acest gen de ghete, sa-mi spuna povestea lor”, a povestit McNairy. “Mi-au placut si povestea si felul in care arata si m-a surprins faptul ca nu se vindeau si in afara Americii Centrale”, a mai spus designerul.
Asemanatoare cu ghetele facute pentru mersul prin desert, dar cu o talpa mai groasa, “Burro” – care in spaniola inseamna “magar”, au fost fabricate pentru prima data in 1953. Pielea folosita, dar si forma lor, le fac indeajuns de rezistente la munca, dar, lustruite, pot fi si suficient de elegante pentru ocazii speciale.
Limitata doar la 600 de perechi, colectia de ghete “Burro” a lui McNairy s-a vandut intr-un magazin din New York, dar si in magazinele Adoc din America Centrala. Designerul a pastrat caracteristicile modelului original, iar pretul unei perechi a fost de doar 125 de dolari.
Momentan, ghetele sunt confectionate doar in varianta pentru pentru barbati, dar si femeile au cumparat o parte din marimile mici. McNairy lucreaza deja la a doua colectie.
Pe acelasi subiect: