Steve Jobs si maximele care au scris istorie: "Uneori, oamenii nu-si dau seama de ceea ce vor, pana cand nu le arati tu"
Steve Jobs va ramane simbolul antreprenorului inteligent si individualist, indraznet, inovativ, perfectionist si intuitiv, spun cei mai multi manageri.
Jobs s-a facut remarcat si datorita abilitatii sale de a explica lucrurile complicate pe intelesul tuturor, scriu jurnalistii de la The Wall Street Journal. Deseori, printr-o singura fraza, parintele celei mai mari si mai admirate companii din lume, reusea sa surprinda esentialul unor notiuni stiintifice, neaccesibile persoanelor din afara domeniului respectiv.
“Intotdeauna o sa fiu conectat la Apple. S-ar putea sa vina cativa ani in care nu voi fi prezent aici, dar o sa ma intorc mereu” (Playboy, 1 februarie 1985)
„Problema este ca sunt batran acum, am 40 de ani, dar asta nu schimba lumea. Chiar nu are nicio importanta”, marturisea Steve in 1995, in cadrul unui interviu acordat WSJ, despre faptul ca varsta il impiedica uneori sa dea acelasi randament profesional ca in tinerete.
„Imi pare rau, este adevarat. Cand ai copii, ti se schimba cu totul modul de a vedea lucrurile”, spunea Jobs.
Intr-un alt interviu, Steve a vorbit despre avantajele internetului si ale stiintei din zilele noastre: „Tehnologiile de astazi ne fac viata mai usoara, ne permit sa comunicam cu oamenii. De pilda, daca ai un copil care se confrunta cu o problema de sanatate, poti sa cauti alti parinti cu astfel de copii ori grupuri de sprijin, informatii despre solutiile medicale, ultimele experimente din domeniu. Lucrurile de genul asta ne pot influenta vietile intr-un mod esential. Nu minimalizez asta”.
„Cea mai fascinanta piesa de tehnologie pe care am vazut-o vreodata se numeste televiziune – televiziunea este cea mai tare, este pur si simplu magnifica”, subliniaza el.
„Credem ca Mac se va vinde in mii de miliarde de unitati. Noi n-am construit Mac-ul pentru altii, l-am construit pentru noi. Noi am reprezentat acel grup de oameni ,ce anume legat de acest produs avea sa fie minunat si ce nu. Nu am facut cercetari de piata sau sondaje de opinie. Pur si simplu, am vrut sa construim cel mai bun lucru pe care il puteam face”.
„Design-ul reprezinta o lume amuzanta. Unii oameni considera ca designul tine de look. Dar daca gandesti mai in profunzime, intelegi de fapt, cum functioneaza lucrurile. Designul Mac nu tine doar de un look placut. In primul rand, tine de cum functioneaza. Pentru a crea ceva extraordinar de bun, trebuie sa pui pasiune, sa intelegi ce presupune, sa-l studiezi bine, nu doar sa-l <<amesteci>> repede. Din pacate, cei mai multi oameni nu au timp de asa ceva”.
„Creativitatea tine de conexiunea dintre lucruri. Cand intrebi oameni creativi cum au facut un anumit lucru, acestia se simt putin vinovati deoarece, de fapt, ei n-au facut cu adevarat ceva anume, ci pur si simplu au <<vazut>> ceva anume. Lor li se pare ceva evident, de bun-simt. Si asta pentru ca sunt capabili sa asocieze experientele pe care le au cu noile lucruri cu care intra in contact. Iar motivul il reprezinta faptul ca au trait numeroase experiente sau au invatat din experientele altor oameni.”
„Foarte multi specialisti din industria noastra nu au avut parte de diverse experiente, ceea ce nu le permite sa faca legaturi, asocieri, conexiuni. In final, ajung la solutii liniare, fara ample perspective asupra unei probleme. Cu cat o persoana invata mai bine si mai repede din experiente, cu atat va crea mai usor lucruri interesante”, afirma Jobs in februarie `96 pentru Wired.
Steve Jobs: „Uneori, oamenii nu-si dau seama de ceea ce vor de fapt, pana cand nu le arati tu.”
„Acestea au fost cateva dintre mantrele mele: concentrarea si simplitatea. Deseori, mai simplu devine mai greu decat ceva complicat. Trebuie sa lucrezi din greu pentru a te face inteles si pentru a face lucrurile sa devina simple. Merita insa, in final, deoarece odata ce ai ajuns acolo, poti muta muntii”, spunea co-fondatorul Apple in `98, intr-un interviu acordat Business Week.
„Clientii ne platesc sa concentram toate aceste detalii si sa le transformam in lucruri simple si placute pentru ei, ca utilizatori de PC-uri. Trebuie sa ne pricepem foarte bine sa facem asta. Fireste, acest lucru nu inseamna ca nu le acordam atentie clientilor nostri, dar uneori lor le e greu sa ne explice ceea ce vor cu adevarat, pentru ca nu au mai vazut nimic asemanator. Sa ne referim de exemplu la editarea video. N-am primit niciodata o intrebare din partea cuiva care sa fi vrut sa-si editeze singur filmele pe calculatorul personal. Cu toate astea, atunci cand oamenii au avut aceasta posibilitate, au spus <<Dumnezeule, este grozav!>>”, scria Fortune in 2000 despre marturisirile lui Jobs vizavi de cum manageria activitatea in cadrul Apple.
“Sa creez Macintosh a fost cea mai tare experienta a vietii mele. Aproape toti cei care au lucrat la acest proiect o sa-ti spuna asta. Niciunul dintre noi nu voia sa se desprinda de el atunci cand s-a terminat. Stiam ca atunci cand avea sa iasa pe piata, nu mai era doar al nostru. Cand l-am prezentat Adunarii Generale a Actionarilor, tot auditoriul ne-a ovationat timp de cinci minute. A fost incredibil pentru mine sa vad ca echipa Mac era atat de apreciata. Toata lumea a inceput sa planga in acel moment”, a precizat Jobs pentru revista Playboy in editia din 1985.
“Am facut butoanele de pe ecran sa arate atat de bine, incat sa-ti doresti sa le savurezi”, glumea Steve cu editorii Fortune in ianuarie 2000.
In mai 2003, Jobs le spunea jurnalistilor publicatiei americane Fortune despre lansarea iPod: “Va fi o revelatie in industria muzicala. Va fi un landmark”.
“Sa fiu cel mai bogat om din cimitir chiar nu conteaza pentru mine. Sa ma duc seara la culcare cu gandul ca am facut ceva extraordinar – asta conteaza pentru mine.” (The Wall Street Journal, 25 mai, 1993)
“Inovarea nu are nicio legatura cu suma de bani pe care o cheltuiesti pe cercetare si dezvoltare. Cand Apple a lansat Mac, IBM cheltuia cel putin o suta de ori mai mult pe studii de piata si dezvoltare decat noi. De aceea spun ca inovarea nu tine de bani. Ea depinde de oamenii pe care ii ai alaturi, de modul in care esti condus si de cat de mult intelegi din ceea ce faci.” (Fortune, 9 noiembrie 1998)
“Secretul Apple nu consta in minimizarea costurilor. Cheia Apple consta in inovarea actualelor inovatii.” (The Wall Street Journal, mai 1999)
Jobs si filozofia sa despre rivalul Microsoft
Citeste si: