BRD, crestere uriasa a profitului net in 2015: 467 milioane lei fata de 68 mil. lei cu un an inainte
BRD-Groupe Societe Generale a inregistrat, in 2015, un profit net de 445,4 milioane de lei, in crestere fata de 2014, cand rezultatul sau a atins 43,24 milioane de lei. La nivel consolidat, grupul BRD a consemnat anul trecut un profit net de 467 milioane de lei, in comparatie cu circa 68 milioane lei in 2014, ca urmare a diminuarii in continuare a costului riscului, cu 45,8%, si a reducerii cu 2,3% a cheltuielilor operationale.
"Pe piata romaneasca, activitatea de creditare a aratat primele semne de revenire in 2015 pe fondul unui mediu macroeconomic favorabil. Cresterea soldului pe segmentul persoanelor fizice a fost sustinuta de creditele imobiliare si de consum acordate in lei. Creditele brute pentru companii (+0,7% fata de 31 decembrie 2014) au inceput sa se stabilizeze pe fondul imbunatatirii investitiilor. Persoanele fizice si societatile manifesta in continuare un comportament prudent de economisire, soldul total al depozitelor crescand cu 8,1% fata de 31 decembrie 2014", anunta banca.
Soldul creditelor nete acordate de grupul BRD a fost aproape stabil (-0,6% la 31 decembrie 2015 fata de 31 decembrie 2014) cu evolutie pozitiva pe clientii retail si marii clienti corporativi.
Creditele imobiliare au reprezentat principalul motor de crestere pe segmentul retail, urcand cu 12,7% in termeni de sold net si cu 49,7% in termeni de volum de credite noi.
Volumul creditelor noi acordate persoanelor fizice a ajuns la 5 miliarde lei, mai mare cu 21,8% fata de 2014.
BRD a inregistrat, totodata, o crestere a numarului de clienti activi persoane fizice cu 14.000, pana la 2,1 milioane (+40.000 clienti folosind metodologie constanta) ca urmare a unei activitati comerciale dinamice.
Stocul contractelor de servicii de Internet Banking si Mobile Banking pentru persoane fizice (MyBRD Net si, respectiv MyBRD Mobile) a crescut cu 40,1% pana la aproape 0,9 milioane de contracte.
Soldul creditelor nete pentru marii clienti corporativi a crescut cu 9,2%. Pe fondul competitiei crescute si luand in calcul in special lichiditatea ampla din sectorul bancar, BRD si-a reafirmat pozitia de lider in sectoare precum energie, retail si tehnologia informatiei si a comunicatiilor.
Depozitele au continuat sa creasca peste media pietei, cu 13,9% fata de 31 decembrie 2014, pe fondul unei cresteri importante a disponibilitatilor in conturi curente (+52% in dinamica anuala).
Cota de piata pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale ajungand la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice si 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale bancii.
De asemenea, activele administrate de BRD AM au crescut cu 30,9%, atingand 2,9 miliarde lei la 31 decembrie 2015.
Raportul credite nete/depozite a fost de 66,4% (-9,6 puncte procentuale fata de 31 decembrie 2014).
BRD precizeaza ca revenirea pe crestere a veniturilor este confirmata de cresterea de la trimestru la trimestru a venitului net bancar din ultimele trei trimestre (cu circa 2% in fiecare trimestru) datorita reducerii costului de finantare si cresterii portofoliului pe segmentul retail. Venitul net bancar s-a diminuat cu 4,4% in 2015 in comparatie cu 2014, pana la 2.507 milioane lei, ca urmare a ratelor de dobanda aflate la minime istorice si anularii sau reducerii unor comisioane pentru clienti persoane fizice.
Cheltuielile operationale au fost reduse cu 2,3%, ajungand la 1,297 miliarde lei fata de 2014, in principal ca urmare a economiilor la cheltuielile imobiliare, cu servicii de consultanta si cu angajatii. Indicatorul cost/venit a fost de 51,7%.
BRD a diminuat rata creditelor neperformante (inclusiv creante nete din leasing financiar) de la 20,3%, la 31 decembrie 2014, la 17,1%, la 31 decembrie 2015, in principal ca urmare a operatiunilor de stergere de creante depreciate. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 71,1%, la 31 decembrie 2014, la 76,6%, la 31 decembrie 2015.
Declinul costului net al riscului, cu 45,8% fata de anul precedent, a dus la cresterea profitului net in 2015 fata de 2014.
In acest context, grupul BRD a inregistrat un profit net de 467 milioane lei in 2015, de 6,9 ori mai mare fata de valoarea din 2014, ducand la o rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) de 7,8%. Indicatorul de solvabilitate al BRD, de 17,3% la nivel individual la 31 decembrie 2015 (conform Basel 3, luand in calcul filtrele prudentiale), este mult peste cerinta reglementara, fiind comparabil cu nivelul de 17,2% inregistrat la 31 decembrie 2014.
"Anul 2015 a fost influentat de evolutia pozitiva a doua linii importante de afaceri - retail si mari clienti corporativi si de trecerea pe crestere a veniturilor trimestriale. Pe viitor, BRD va continua sa profite de oportunitatile de creditare in crestere si va contribui la finantarea economiei, bazandu-se pe modelul sau de banca universala, pe baza diversificata de clienti si sursele solide de finantare", a declarat Philippe Lhotte, directorul general al BRD.
BRD-Groupe Societe Generale este cea de-a doua banca din Romania dupa totalul activelor.
Profitul net al Societe Generale a crescut cu 49,3% in 2015
Societe Generale a informat, joi, ca in 2015 a realizat un profit net de 4 miliarde de euro, in crestere cu 49,3% comparativ cu 2014, cu toate acestea, a doua mare banca franceza nu a putut confirma obiectivul privind randamentul fondurilor proprii pentru finalul acestui an, transmite AFP.
Rezultatul Societe Generale este superior asteptarilor analistilor care mizau, in medie, pe un profit net de 3,87 miliarde de euro.
Consiliul de Administratie a propus acordarea unui dividend de 2 euro pe actiune, comparativ cu 1,20 euro pe actiune anul trecut.