Cine vrea sa aiba succes in afaceri trebuie sa vina cu ceva nou pe piata, si-au spus probabil antreprenorii din topul nostru. Asa ca nu au stat de doua ori pe ganduri si au pus bazele unor business-uri care mai de care mai controversate sau mai bizare.

Primul in clasament este un fost avocat, Noel Biderman, casatorit si foarte multumit de relatia cu sotia lui. Dar asta nu l-a impiedicat sa sara in ajutorul celor mai putin fericiti in mariaj, asa ca a pus bazele unui site matrimonial: ashleymadison.com. Ce il diferentiaza de alte pagini web de profil? Ei bine, el se adreseaza celor care nu vor sa divorteze, dar isi doresc sa "exploreze" si alte relatii. Sloganul lui este mai mult decat graitor: "Viata e prea scurta ca sa nu ai o relatie extraconjugala". Desi unii ar fi indignati de o asemenea propunere, cele 3,2 milioane de utilizatori ai site-ului sugereaza ca ideea nu este una tocmai rea.

Urmeaza in top Matthew Osborn, un barbat care a intrat fara teama in afaceri... necurate. El detine Pooper-Scooper.com, care se ocupa de strangerea excrementelor de caine din gradini, din parcuri, de pe strada. In 1987, cand s-a lansat in afaceri si a devenit "pionier" in domeniu, nu s-ar fi gandit nicidecum ca acest business ii va aduce castiguri de milioane de dolari. Cum i-a venit ideea? A aflat ca pe o distanta de 25 de kilometri in jurul casei sale, in Ohio, erau nu mai putin de 100.000 de caini, iar proprietarii nu aveau intotdeauna timp sa-si curete curtea. La inceput a facut singur toata treaba murdara, insa ulterior a angajat cativa oameni, a cumparat masini speciale si are in permanenta 700 de clienti. In momentul de fata, insa, o alta companie i-a luat fata: Pet Butler, care ofera servicii in toata America si are peste 3.000 de clienti.

Cum gaina batrana face ciorba buna, tot asa reteta bunicii i-a adus unui adolescent milioane de dolari, din gem. Scotianul Fraser Doherty s-a folosit de traditie pentru a pune bazele unui mic imperiu. La 14 ani facea gem in bucataria parintilor sai, iar la 16 ani s-a lasat de scoala pentru a se dedica in totalitate business-ului SuperJam. Compania vinde peste 500.000 de borcane de gem in intreg Regatul Unit si detine 10% din piata britanica de profil. Partea lui Doherty valoreaza intre 1 si 2 milioane de dolari.

Revenim la caini, care nu trebuie sa fie doar curati, ci si la moda. Compania Doggles vinde ochelari pentru cel mai bun prieten al omului si castiga din asta milioane de dolari. Afacerea a facut valuri in toata presa: s-a vorbit despre ea la CNN, Women's World, People, Regis and Kelly, National Geographic si Animal Planet. Insa Doggles nu s-a oprit la ochelari, asa ca acum vinde si ghiozdane, jachete, tricouri, sepci si jucarii pentru patrupezi.

Ai nevoie de o scuza pentru a chiuli de la serviciu sau de la scoala? Cineva s-a gandit sa caute motive pentru tine. The Excused Absence Network vinde cu 25 de dolari fiecare scrisoare ce iti motiveaza absenta. Documentul pare a fi emis de un medic, de o institutie a statului si asa mai departe. Fondatorul a pornit cu o investitie de 300 de dolari, iar afacerea cu 15.000 de clienti pe luna este coordonata de un singur om, de pe un... laptop.

O adolescenta de 17 ani a castigat 1,5 milioane de dolari, realizand layout-uri pentru MySpace. Site-ul ei, WhateverLife, care ofera layout-uri, dar si tutoriale, ii aduce lunar cel putin 70.000 de dolari, are 7 milioane de vizitatori si 60 de milioane de vizualizari.

Un alt tanar a vandut pixeli in valoare de 1 milion de dolari pe o pagina web. In 2005, englezul Alex Tew a lansat The Million Dollar Homepage, unde vindea pixelii dintr-un chenar de 1.000 x 1.000 cu 1 dolar bucata. Ideea era una cat se poate de simpla si poate tocmai de aceea a prins atat de bine si a facut valva in presa. Astfel, proiectul a ajuns la 1.037.100 de dolari in numai cateva luni, iar ultima casuta de pe pagina s-a vandut cu 38.100 de dolari. Evident, site-uri asemanatoare au aparut ca ciupercile dupa ploaie, dar nu au mai starnit interes.

Continuam cu un pusti care e maestru afacerist: a dat un telefon mobil si a luat o masina. La numai 17 ani, Steven Ortiz are propriul sau Porsche. Insa nici el, nici parintii n-au platit un cent pentru luxosul bolid. Adolescentul din California spune ca totul a inceput cu un telefon mobil si un popular site de Internet, specializat in tranzactii de tot felul, inclusiv schimburi directe, fara bani. Acolo a gasit pe cineva interesat de un model de telefon ca al lui. Steven a dat mobilul, plus inca ceva maruntisuri, pe un model mai bun de telefon. Continuand trocul a facut rost de un iPod, pe care l-a schimbat cu o motocicleta, apoi alta. Pe care a schimbat-o cu un laptop. 14 schimburi diferite in doi ani, timp in care a avut doua motociclete si patru masini, au fost incununate, senzational, cu dobandirea unui Porsche.

Acum, un adevarat afacerist care nu poarta costum, ci sutana. Un calugar din Creta si-a deschis un magazin virtual, pentru a mai spori veniturile manastirii. Dupa ce a promovat intens pe internet vinurile si uleiurile bio, se lauda acum cu comenzi din lumea intreaga. Cu un spirit antreprenorial de invidiat, preotul a intuit ca produsele eco au mare trecere la export. Asa ca acum trateaza cu clientii online sau la telefon, ca un adevarat specialist in vanzari. Multe dintre soiurile de vin si uleiurile aromate produse aici au fost premiate la targurile de profil.

Incheiem cu o lista de idei bune, care i-ar fi putut face pe cativa inventatori miliardari. Cum acestia nu au vazut potentialul creatiilor proprii, s-au trezit intr-o buna zi ca altcineva castiga sume uluitoare din ele. Astfel, idei de miliarde au fost: bancomatul, chipsurile de cartofi, guma de mestecat care face baloane, sondele petroliere, aparatul de karaoke, comunicatiile prin satelit, WWW-ul sau botoxul, insa nu inventatorii acestora s-au imbogatit de pe urma lor.