Se observa o cresterea si in Luna martie, fata de martie anul trecut, de aproape 4%. De altfel, pe primul trimestru din acest an, cea mai buna performanta o are comertul cu amanuntul al carburantilor, cu o majorare de peste 9%.

Din urma vin puternic vanzarile de produse alimentare, de bauturi si de tutun, care au crescut cu 5,1%. Chiar si produsele nealimentare sunt pe plus: in primele trei luni majorarea a fost de 1,4 %.

Cresterea consumului a inceput in octombrie anul trecut, cand, spre surpinderea lor, comerciantii au vandut cu 2% mai mult decat in octombrie 2010. Tendinta s-a pastrat apoi in urmatoarele 5 luni, astfel incat in martie avem cel mai mare avans, de 3,7% a vanzarilor.

Cresterea consumului s-a simtit cel mai bine in mall-uri, vedetele comertului cu amanuntul. Multe centre sustin ca au reusit sa atraga tot mai multi clienti, care, evident, nu au plecat acasa fara sa cheltuiasca bani, dupa o promenada prin galeriile comerciale.

Romanii sunt tot mai hotarati sa cheltuiasca.

"Cresterea consumului este un indicator pentru cresterea economica. Cresterea consumului ne demonstreaza ca oamenii au mai multa incredere in economie. Ne va aduce un profit mai mare. Ne asteptam la o mica revigorare", a declarat Sorin Paslaru, redactor sef Ziarul Financiar.

Asta in conditiile in care, potrivit specialistilor, consumul reprezinta 80% din economia romaneasca. De altfel, comerciantii au simtit trendul ascendent, iar hipermarketurile si-au schimbat politicile de dezvoltare. Asa ca au inceput sa se apropie mai mult de clienti, deschizand magazine chiar la parterele blocurilor.

Nici mall-urile nu au stagnat. In 2011, de pilda, s-au construit mall-uri pe 300.000 de metri patrati, iar investitia a atins o cifra impresionanta: 680 de milioane de euro.