Marile proiecte de infrastructura ajung pe mainile particularilor. Cum se va transforma Romania dupa investitiile de zeci de miliarde de euro
De la autostrazi si reactoare, pana la inchisori sau spitale, toate vor fi realizate prin asa numitul parteneriat public-privat. Statul da planurile si terenul, iar companiile vin cu banii. La schimb, investitorii vor incasa de exemplu taxele de drum sau vor vinde energia produsa.
Sibiu - Pitesti, Comarnic - Brasov, tronsoanele de pe care s-a retras Bechtel de pe Autostrada Transilvania si segmentul Targu Mures - Iasi - Unghieni sunt cele patru proiecte importante pe care Guvernul vrea sa le construiasca din bani privati. Vorbim de aproape 800 de kilometri de autostrada, care depasesc 10 miliarde de euro. Cine le construieste incaseaza si taxa de drum pentru zeci de ani.
In acelasi regim vor fi construite si podul peste Dunare intre Braila si Tulcea, de 130 de milioane de euro si un tunel rutier de 93 de milioane de euro prin muntii Gutai, care va lega Baia Sprie de Mara. Aici fiecare sofer va plati o taxa de 3,25 euro.
"Durata de deplasare de la Baia Mare la Sziget se va scurta la 30 de minute", a declarat Dan Cocosila, director Consililul Judetean Maramures.
Guvernul a scos din sertar si un proiect de pe vremea lui Ceausescu: Canalul Bucuresti - Dunare. O investitie de peste un miliard de euro cu porturi la Budesti, 1 decembrie si Oltenita. In cat timp va fi functional? "Sase ani pentru a circula mijloace de transport naval de la Bucuresti la Dunare", crede Victor Dumitrescu, directorul unui institut de cercetare.
Compania care il construieste va incasa taxa de navigatie si va putea vinde energie produsa de cele 6 hidrocentrale de pe traseu.
In sectorul energetic statul ofera si hidrocentrala de la Tarnita-Lapustesti in valoare de un miliard de euro si reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda, de 4 miliarde de euro. Cine le construieste incaseaza banii din vanzarea energiei produse. Tot in parteneriat public privat se va realiza si proiectul AGRI, prin care se transporta gaz lichefiat din Marea Caspica la Constanta, proiect evaluat la 4,5 miliarde de euro.
Pana in 2015 va exista o retea de 6 spitale regionale de urgenta, deschise in Bucuresti, Cluj, Craiova, Iasi, Targu Mures si Timisoara. Vor fi construite si administrate de companii private, care vor incasa bani de la pacienti.
"Nu va ascund faptul ca avem in proiect si realizarea unui penitenciar in regim de parteneriat public privat", a declarat premierul Emil Boc.
Aceeasi reteta o aplica si Ministerul Dezvoltarii pentru viitoarea sala polivalenta din Bucuresti, in valoare de 55 de milioane de euro, dar si pentru intocmirea cadastrului intregii tari, unde sunt necesare 500 de milioane de euro. Cum isi vor recupera firmele private investitia? "Cei care fac cadastru vor avea o taxa. O parte din taxa se duce catre ei", a explicat Razvan Murgeanu.
Si lista nu s-a incheiat. Autoritatile spera sa construiasca si un aeroport la Alexeni, langa Urziceni si sa amenajeze Canalul Siret Baragan. O investitie de 1,4 miliarde de euro, care va ajuta la irigarea a peste 1 milion de hectare de pamant arabil.
Suna bine, mai ramane ca statul sa-i convinga pe investitorii privati ca merita sa dea banii pentru aceste proiecte.