Pe langa cele maximum 5 stele, dupa fiecare crash test, Euro NCAP acorda procente pe patru zone de impact: pasagerii si copiii din masina, pietoni si eficienta sistemelor de siguranta instalate pe masini.  

Renault Espace si Suzuki Vitara au luat cate 5 stele, iar Audi TT, Mazda2 si Fiat 500X au fost pe locul 2, cu 4 stele.

Cele mai slabe note generale le-au luat van-urile Renault Trafic si Opel Vivaro. Masinile au aceeasi schema de productie si sunt identice. 

La protectia pasagerilor, cel mai bun punctaj l-a luat Suzuki Vitara – 89%. Daca toate celelalte masini mici au obtinut intre 80 si 90%, Renault si Opel au luat fiecare cate 52%.  

Dar la protectia copiilor din masina, cele doua van-uri au fost cotate cel mai bine, cu cate 91%. Audi TT are cel mai slab scor in categoria asta – 81%, iar cel mai bun procent dintre masinile mici il are Suzuki Vitara la protectia copiilor.  

Protectia pietonilor este al treilea capitol important in testarea Euro NCAP. Din nou Renault Trafic si Opel Vivaro au scos punctaj identic – 53%. Mazda2 si Audi TT protejeaza cel mai bine pietonul in cazul unui impact, apoi vine Suzuki Vitara cu 76%.  

Cea mai buna eficienta a sistemelor de siguranta de pe masina o au Renault Espace si Suzuki Vitara. Acelasi scor de 64% l-au scos Audi TT, Fiat 500X si Mazda 2, iar van-urile s-au invartit si de data asta intre 50 si 60%.  Viteza maxima la care se fac testele Euro NCAP e 64 km/h - la impact frontal. La impact lateral cu un stalp, viteza de test scade la jumatate.

Pentru categoria "siguranta copiilor" se folosesc manechini care imita constitutia si greutatea copiilor intre un an si jumatate, si trei ani. Si felul in care sunt loviti pietonii in cazul unui accident e foarte important. Aici conteaza ca parbrizul si capota sa protejeze cel mai mult omul. Eficienta sistemelor de siguranta probeaza controlul electronic al stabilitatii (ESP), avertizoarele de centuri, sistemele care intrervin la viteza, cele care tin distanta dintre masina si vehicolul din fata, sistemele care ii transmit soferului cand paraseste involuntar banda de mers.    

Hibridul perfect pentru siguranta optima ar fi un Suzuki Vitara (protectie pasageri) combinat cu Opel Vivaro/Renault Trafic (protectie copii), Mazda2 (protectie pietoni) si Renault Espace (eficienta sisteme de siguranta).

Testele Euro NCAP se vad la ProMotor, duminica de la 10.00 pe Sport.ro