Ecologistii spun ca, in acest moment, jumatate dintre autoturismele care circula prin Bucuresti au o singura persoana la bord: soferul.

Soferii romani, in special cei din Bucuresti, circula dupa principiul: masina si omul. Voluntarii unei organizatii nonguvernamentale au vrut sa demonstreze statistic asta si au numarat trei zile la rand toate vehiculele care au trecut prin patru intersectii mari.

Astfel, aflam ca jumatate dintre autoturismele din zona Bucur Obor aveau doar soferul la volan si niciun pasager. Cei care stau in Berceni, sunt si mai "egoisti": doua treimi dintre ei nici nu-si pun problema sa ia pe cineva din drum.

Asadar, nu reusim sa adoptam conceptul numite de europeni "car sharing", un fel de ia-ma nene online, prin care romanii isi anunta pe site-uri specializate disponibilitatea de a-si imparti masina persoane straine.

"25 la suta dintre care intra pe site isi fac si cont, mai mult din curiozitate", spune Nicolae Surdu, administratorul unui astfel de site, care, culmea, exista si in Romania.

Daca numai jumatate dintre soferi si-ar schimba comportamentul, traficul din Bucuresti s-ar reduce cu o treime.

Rezultatele studiului

Studiul a fost realizat in perioada 11-13 mai 2011 si a constat in monitorizarea a patru intersectii mari din Bucuresti, situate in cele patru puncte cardinale (N – Arcul de Triumf, E – Obor, S – Berceni, V - Razoare).

Alegerea intersectiilor a avut la baza atat proportia traficului rutier inregistrata in aceste locatii, cat si faptul ca intersectiile reprezinta adevarate „noduri” care interconecteaza centrul Capitalei de zonele rezidentiale din cartiere.

Monitorizarea s-a realizat pe durata a 3 ore (in intervalul 06:30 – 09:30). Acest interval orar a fost ales datorita faptului ca reprezinta perioada de varf in care bucurestenii se indreapta catre locurile de munca.

Raportul de fata isi propune, printr-o perspectiva complementara la studiile de trafic anterior realizate, sa evalueze gradul de ocupare al autoturismelor in perioadele de varf in care bucurestenii se indreapta spre locul de munca, urmarindu-se relevanta si impactul acestui comportament asupra mediului.

CONCLUZII:

·        In cele patru intersectii monitorizate din municipiul Bucuresti, din totalul autoturismelor, 58,53% reprezinta autoturisme utilizate de catre o singura persoana.

·        Pe primul loc in topul „masinilor cu un singur utilizator” se situeaza locuitorii din sudul Capitalei, cu un procent de 70,42%.

·        Locuitorii din cartierele estice se dovedesc a fi mai prietenosi cu mediul. Pentru aceste zone, studiul indica pentru un procent de 48,89% masini cu un singur ocupant.