Renault e la mana Lada in Rusia. Masina pentru care, in perioada de glorie, nemtii asteptau pana la 17 ani
Succesul Renault in Rusia, una dintre ultimele piete unde grupul francez mai poate spera la crestere semnificativa, depinde de evolutia Lada. Este evitata acum de rusi din cauza calitatii deficitare, insa reprezinta inca o marca puternica, bine inradacinata in constiinta publica, scriu jurnalistii de la Bloomberg.
Asemenea multor marci de automobile din perioada comunista a Europei de Est, Lada este vazuta in Rusia ca un automobil ieftin, insa greu de intretinut, care se bazeaza inca pe loialitatea consumatorilor. Acestia sunt insa tot mai pretentiosi pe masura ce veniturile cresc si oferta de autoturisme se imbogateste rapid cu marci occidentale si asiatice.
Renault spera sa recastige clientii fideli ai Lada prin imbunatatirea calitatii automobilelor si innoirea gamei cu modele noi. "Nu cumperi o marca mare pentru a o inchide. Daca intrebi clientii rusi daca vor sa cumpere astazi o Lada, majoritatea ar spune nu, din cauza problemelor de calitate. Insa daca ii intreba daca ar cumpara aceeasi masina dupa imbunatatirea semnificativa a calitatii, 90% dintre ei ar spune da. Este o marca de care sunt foarte atasati, dintr-un sentiment nationalist puternic", considera Bruno Ancelin, director executiv Renault pentru Rusia.
Lada, automobilul dominant in Rusia ultimilor 50 de ani, incearca sa-si apere pozitia de lider de piata in fata valului de marci straine, se arata intr-o analiza Bloomberg.
Ford si Volkswagen se extind agresiv pe piata, in timp ce AvtoVAZ, producatorul Lada si principalul partener Renault in Rusia, a oprit abia in 2010 productia modelului Lada 2105, lansat in perioada Brejnev (Leonid Brejnev, secretar general al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice in perioada 1964-1982, n.r.).
Astfel, cota de piata a Lada in Rusia va scadea anul viitor la 20%, de la 29% in 2010, potrivit datelor IHS Automotive.
Planurile de crestere ale Renault in Rusia se bazeaza pe mentinerea dominatiei AvtoVAZ pe piata. Rusia poate deveni in 2014 cea mai mare piata auto europeana, depasind Germania, cererea urmand sa creasca in paralel cu veniturile populatiei.
"Este cam singurul punct alb de pe harta, unde Renault mai poate creste. Au cumparat cel mai mare jucator, dar exista multe semne de intrebare in privinta acestei combinatii. Intre timp, concurenta devine tot mai dura", a comentat, pentru Bloomberg, Erich Hauser, analist la Credit Suisse Londra.
Renault s-a extins agresiv in ultimii ani pe pietele emergente si continua aceasta strategie, cererea de automobile din Europa dezvoltata fiind in scadere, in 2012, pentru cel de-al cincilea an consecutiv. Veniturile grupului francez au coborat in primul trimestru cu 9%, la 9,54 miliarde euro, in timp ce vanzarile Volkswagen au urcat puternic, cu 26%, la 47,3 miliarde euro, datorita extinderii gigantului german in China, SUA si America Latina.
Renault si partenerul sau de alianta, grupul japonez Nissan, au semnat recent un acord preliminar cu gigantul rus de stat Russsian Technologies Corp., in baza caruia vor investi 750 milioane de dolari intr-un joint venture care va detine 74,5% din actiunile AvtoVAZ. Finalizarea tranzactiei este programata pentru 2014, dupa ce Renault a cumparat, in 2008, un sfert din AvtoVAZ.
AvtoVAZ a fost infiintata in anii '60 cu ajutorul grupului italian Fiat, Uniunea Sovietica incercand astfel sa dezvolte propriul "automobil al poporului". In perioada de glorie a marcii, clientii din Germania de Est aveau de asteptat pana la 17 ani pentru a cumpara un autoturism Lada.
Sursa: Mediafax