Cutremur in Spania: guvernul "ucide" producatorii de masini
Pentru a-si plati datoria publica de 65 de miliarde de euro, Spania a majorat incepand cu aceasta luna TVA-ul, de la 18 la 21%. Rezultatele s-au vazut imediat pe piata auto.
Primele doua saptamani din septembrie au adus dezastrul in industria auto din Spania. Mai exact, vanzarile de masini au scazut dramatic cu 27,6%, adica 12,300 de unitati.
"Aceste cifre confirma temerile noastre, criza din acest sector devine tot mai adanca. Daca maresti texele intr-o piata paralizata de lipsa de finantare, consumul scade iar viitorul este nesigur, inevitabil cererea scade si ea si mai mult", spune Juan Antonio Sanchez, presedintele asociatia de retaileri din industria auto spaniola.
Acesta mai sustine ca nu pretul a indepartat cumparatorii de masini, ci efectul psihologic generat de incertitudinea viitorului. Aceasta a distrus increderea clientilor. "Pana la urma, preturile au crescut cu o medie de 650 de euro. Iar multe companii au decis sa suporte aceste mariri", mai spune Sanchez.
Problema e insa mai adanca de atat. Luna august a fost prima dupa 25 de luni consecutive in care vanzarile de masini au fost pe plus cu 3% in Spania, insa asta s-a intamplat pentru ca oamenii s-au grabit sa isi ia masini inainte de aplicarea noului TVA.
Spaniolii se pot consola cu faptul ca inca o duc mai bine ca grecii la acest capitol. Acolo, vanzarile de masini au scazut cu 50% in luna august in comparatie cu aceeasi perioada din 2011. Guvernul a marit TVA-ul la 23% iar piata auto s-a prabusit. Vanzarile de masini de la 1 ianuarie pana pe 31 august au fost mai mici cu 42% fata de anul trecut, adica 42,072 unitati. Mult mai rau si fata de 2010.