Saptamana aceasta a trecut de Parlament noua versiune a taxei de poluare pentru autoturisme. Intrebat daca este o versiune noua a unor taxe vechi care il multumeste, ministrul Mediului a raspuns: "Da, de aceea am propus-o. Sunt cateva componente importante pentru cetateni, si anume: vom reduce cu 25% aceasta taxa. Ce inseamna asta? Cei care au platit din 2008 o taxa mai mare pentru varianta redusa vor putea sa ceara prin directiile fiscale judetene diferenta."

Potrivit lui Borbeyly, suma disponibila pe care Ministerul Mediului o are la dispozitie spre returnarea banilor celor care au achitat incepand cu 2008 o taxa mai mare de mediu "se apropie de circa 100 milioane de lei".

In cat timp isi vor recupera cetatenii banii

"Noi avem banii la Fondul de Mediu, nu va dura. Cat de curand. Am discutat deja cu ANAF-ul. In momentul in care oamenii vor veni cu cererea, trebuie sa o verificam si sa calculam cat trebuie sa primeasca. Imediat apoi vor primi banii", a declarat ministrul, fara sa precizeze exact timpul aferent acestor operatiuni.

"In momentul de fata nu putem sa dam toate termenele deoarece tine de numarul de cereri ce vor veni. Fondul de Mediu are toate datele disponibile, iar cand cetateanul vine, noi doar verificam veridicitatea informatiilor", a subliniat Laszlo Borbely.

Intrebat despre efectele pe care le vor avea aceasta taxa asupra piatei de masini, asupra vanzarilor, ministrul Mediului a afirmat: "Nu va fi probabil nici anul viitor un an spectaculos pentru vanzarile de masini. Noi cu programul Rabla am ajutat foarte mult, de fapt, productia din Romania. Asta au recunoscut si producatorii. Anul trecut au fost 190.000 de autovehicule casate. Anul acesta 120.000. Probabil ca anul viitor va fi sub aceasta cifra, descendent."

Borbely considera ca, in momentul de fata, romanii au nevoie si de taxa auto si de programul Rabla. "Cetatenii care sunt nemultumiti trebuie sa inteleaga ca trebuie sa plateasca o taxa. Trebuie sa decida statul roman ce face. Adica, ei dau un ban, fonduri importante pentru a incasa in fiecare an sute de mii de masini. Ca nu-mi permit, eu statul roman sa nu taxez acele masini second-hand care vin, cele mai multe din strainatate", a spus oficialul.

Unde se duc banii din taxa auto

"Se duc in mod exclusiv catre economia verde, se strang la Fondul de Mediu, catre impaduriri. In 2011 am adunat in jur de 400 milioane de lei pentru impaduriri. In 2010, pentru prima oara, fondul de paduri a crescut cu 0,3%. In hectare, vorbim despre 20-25.000 de hectare", a raspuns ministrul.

Borbely sustine ca Fondul de Mediu are programe care ajuta multe intreprinderi mici care vin sa investeasca in energie regenerabila, ca ajuta la stimularea locurilor de munca.

"Pentru 2012, vom vedea la cat se va ridica Fondul de Mediu, bugetul va fi ajustat in functie de taxa auto", a explicat Borbely.

Citeste si:

Oua la kilogram si banane nu foarte curbate. Cele mai ridicole regulamente din UE