Compania care isi plateste angajatii sa stea acasa. De ce nu vor sa inchida fabrici producatorii auto din Europa, in conditiile unei piete in continua scadere
Dupa ce a desfiintat o fabrica in Sicilia, in 2011, Fiat a incercat sa evite alte inchideri de uzine si concedieri in tara de origine. In schimb, a apelat la un program de reducere a timpului de lucru in celelalte cinci fabrici de masini pe care le mai are in Italia, scrie Wall Street Journal. Astfel, isi plateste angajatii cu 800 de euro pe luna ca sa stea acasa.
Uzina Mirafiori, o structura masiva din orasul natal Torino, avea in anii trecuti zeci de mii de angajati, care livrau 300.000 de masini anual.
Anul trecut, fabrica a produs mai putin de 50.000 de masini, nu suficiente pentru a oferi de lucru celor 5.500 de angajati care au mai ramas in uzina.
Pe vremuri una dintre perlele industriei auto italiene, uzina Mirafiori se confrunta in prezent cu aceleasi probleme pe care le au toti producatorii auto din Europa: cerere scazuta, in consecinta finantare putina.
CITESTE SI: ERWIN SCHRODINGER, unul dintre parintii fizicii cuantice, sarbatorit astazi printr-un GOOGLE DOODLE
Nici Fiat si nici alt producator european nu a urmat exemplul colegilor din SUA, care au facut taieri de cheltuieli masive pentru a-si adapta productia la cerea scazuta.
Dupa izbucnirea crizei in septembrie 2008, producatorii auto americani au inchis 18 uzine. Unele dintre ele au fost preluate de stat si restructurate, ca General Motors sau Chrysler Group, detinut acum in majoritate de Fiat.
In Europa, vanzarile de masini sunt atat de scazute, incat mai mult de jumatate dintre fabrici opereaza la mai putin de 75% din capacitate, potrivit consultantilor de la Alix Partners. Cel mai prost stau producatorii auto din Italia, Franta si Spania, tari ale caror economii au fost puternic lovite de criza.
Guvernele fac eforturi considerabile pentru limitarea numarului de concedieri, asa ca vin cu ajutoare financiare pentru companiile aflate in dificultate. De exemplu, in Franta, PSA Peugeot Citroën a primit miliarde de euro sub forma de imprumuturi guvernamentale, in timp ce in cazul Renault, statul a cumparat 15% din companie.
De cealalta parte, companiile pierd anual miliarde de euro pastrand niste angajati si niste fabrici de care nu mai au nevoie. “Nimeni nu se asteapta ca situatia sa se schimbe in vreun fel pana in 2015, in cel mai optimist scenariu”, spune Abbas Ali Quettawala, analist pe piata auto la Sanford C. Bernstein.
Pana in 2014, este de asteptat ca producatorii auto din Europa sa fi inchis sase fabrici, numar insuficient pentru a-i ajuta sa-si ajusteze productia la cerea redusa, sustin analistii.
Reticenti la ideea de a inchide mai multe uzine de masini, producatorii auto incearca diverse metode de reducere a costurilor. Au scos din productie modelele vechi, au eliminat mii de joburi, au trimis angajatii in somaj tehnic, i-au pensionat anticipat sau au renegociat salariile si conditiile de lucru. Nu a fost suficient, insa. Renault, de exemplu, trebuie sa mai dea afara 7.500 de salariati, pana in 2016, in conditiile in care si-au vandut si din active.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS