Compania care isi plateste angajatii sa stea acasa. De ce nu vor sa inchida fabrici producatorii auto din Europa, in conditiile unei piete in continua scadere
Dupa ce a desfiintat o fabrica in Sicilia, in 2011, Fiat a incercat sa evite alte inchideri de uzine si concedieri in tara de origine. In schimb, a apelat la un program de reducere a timpului de lucru in celelalte cinci fabrici de masini pe care le mai are in Italia, scrie Wall Street Journal. Astfel, isi plateste angajatii cu 800 de euro pe luna ca sa stea acasa.
Uzina Mirafiori, o structura masiva din orasul natal Torino, avea in anii trecuti zeci de mii de angajati, care livrau 300.000 de masini anual.
Anul trecut, fabrica a produs mai putin de 50.000 de masini, nu suficiente pentru a oferi de lucru celor 5.500 de angajati care au mai ramas in uzina.
Pe vremuri una dintre perlele industriei auto italiene, uzina Mirafiori se confrunta in prezent cu aceleasi probleme pe care le au toti producatorii auto din Europa: cerere scazuta, in consecinta finantare putina.
CITESTE SI: ERWIN SCHRODINGER, unul dintre parintii fizicii cuantice, sarbatorit astazi printr-un GOOGLE DOODLE
Nici Fiat si nici alt producator european nu a urmat exemplul colegilor din SUA, care au facut taieri de cheltuieli masive pentru a-si adapta productia la cerea scazuta.
Dupa izbucnirea crizei in septembrie 2008, producatorii auto americani au inchis 18 uzine. Unele dintre ele au fost preluate de stat si restructurate, ca General Motors sau Chrysler Group, detinut acum in majoritate de Fiat.
In Europa, vanzarile de masini sunt atat de scazute, incat mai mult de jumatate dintre fabrici opereaza la mai putin de 75% din capacitate, potrivit consultantilor de la Alix Partners. Cel mai prost stau producatorii auto din Italia, Franta si Spania, tari ale caror economii au fost puternic lovite de criza.
Guvernele fac eforturi considerabile pentru limitarea numarului de concedieri, asa ca vin cu ajutoare financiare pentru companiile aflate in dificultate. De exemplu, in Franta, PSA Peugeot Citroën a primit miliarde de euro sub forma de imprumuturi guvernamentale, in timp ce in cazul Renault, statul a cumparat 15% din companie.
De cealalta parte, companiile pierd anual miliarde de euro pastrand niste angajati si niste fabrici de care nu mai au nevoie. “Nimeni nu se asteapta ca situatia sa se schimbe in vreun fel pana in 2015, in cel mai optimist scenariu”, spune Abbas Ali Quettawala, analist pe piata auto la Sanford C. Bernstein.
Pana in 2014, este de asteptat ca producatorii auto din Europa sa fi inchis sase fabrici, numar insuficient pentru a-i ajuta sa-si ajusteze productia la cerea redusa, sustin analistii.
Reticenti la ideea de a inchide mai multe uzine de masini, producatorii auto incearca diverse metode de reducere a costurilor. Au scos din productie modelele vechi, au eliminat mii de joburi, au trimis angajatii in somaj tehnic, i-au pensionat anticipat sau au renegociat salariile si conditiile de lucru. Nu a fost suficient, insa. Renault, de exemplu, trebuie sa mai dea afara 7.500 de salariati, pana in 2016, in conditiile in care si-au vandut si din active.
Pe acelasi subiect: