In Franta, exista peste 200 de site-uri dedicate "partajarii de masina"; peste 3 milioane de francezi au fost cuceriti de ideea de a-si pune autovehiculul personal la dispozitia altor persoane si de a apela la aceasta platforma, conform Le Figaro.

Sistemul este foarte simplu: pleci cu masina personala intr-o anumita directie, la munca, in alt oras sau chiar in alta tara, in vacanta, si pentru a reduce cheltuielile dai de stire online, pe site-uri specializate ca poti lua 1-3 persoane cu tine. Cine este interesat contra cost poate sa mearga si el in aceeasi directie sau poate sa fie lasat in drum spre destinatia soferului. Care este diferanta fata de taxi sau transportul public (in comun)? Proprietarul masinii decide traseul, destinatia, pretul calatoriei.

Avantaje sunt si de o parte si de alta. Soferul economiseste bani (costurile de benzina, taxele de drum), gaseste mai usor locuri de parcare, unele rezervate prin lege, iar in multe tari pe autostrazi exista o banda separata, dedicata celor care isi impart masinile.

Cei care au imbratisat acest fenomen se lauda ca sunt mai grijulii fata de mediu din cauza poluarii reduse si promoveaza platforma spunand ca este o solutie pentru a reduce blocajele in trafic. Exista bineinteles si riscuri. Site-urile specializate avertizeaza despre eventualele pericole ale unei astfel de calatorii.

Aceasta idee a prins elan in Franta in 2009 dupa explozia pretului la petrol cu un an in urma. Covoiturage.fr este site-ul lider in Franta pentru cei care vor sa-si imparta masina. Acesta numara 3 milioane de abonati in toata Europa dupa ce s-a extins in Marea Britanie, Germania, Olanda, Italia, Portugalia si Polonia. In Romania, cei care imbratiseaza ideea au la dispozitie www.4inmasina.ro.

Ce economii fac francezii cu aceasta platforma? Una dintre cele mai cautate rute pentru covoiturage este Paris-Lyon. Tariful perceput cu masina unui sofer pusa la dispozitie pe unul dintre cele 200 de site-uri este de 20 de euro, de patru ori mai mic fata de pretul unei calatorii cu trenul (86 de euro cu TGV-ul). Conform unui studiu, citat de Le Figaro, francezii pot face economii de 1760 de euro pe an pe o distanta de 30 de km, parcursi in fiecare zi. Tot francezii au descoperit ca "se economiseste" anual, de persoana, o tona de dioxid de carbon emanat in aer.

Pentru cei care nu au planuit din timp o vacanta sau care au uitat sa-si organizeze transportul pentru o deplasare sau excursie, partajarea de masina pare o idee tot mai atragatoare. Fenomenul este de abia la inceput, spun francezii: cu tehnologia moderna tot mai dezvoltata ca aplicatiile de tableta si smartphone-uri va fi tot mai facil sa-ti organizezi traseul si soferul pentru a te deplasa zilnic la locul de munca, economisind la toate capitolele.