"Nu m-am gandit niciodata ca voi ajunge sa traiesc asa ceva. Jobul meu presupune sa fiu astazi aici, in Romania, saptamana viitoare in SUA, apoi in Italia, pe urma in Anglia si asa mai departe. Calatoresc foarte mult, n-am visat la asta niciodata. Este un vis", a povestit John Thompson intr-un interviu acordat incont.ro.
Ii place sa spuna ca nu le ofera celorlalti sfaturi despre cariera ori viata privata, ci ca le prezinta situatii si moduri de a vedea viata in diverse circumstante.
"Ii fac sa inteleaga anumite principii, sa-si dea seama de greselile pe care le fac, de lucrurile care nu-i lasa sa fie fericiti. Nu ofer sfaturi nimanui. Oamenii ajung sa faca lucruri care nu le plac ori cad in depresie, pentru ca nu se cunosc suficient de bine, nu stiu sa aleaga ce e bine pentru ei. Ii invat tehnici, strategii prin care sa-si usureze vietile, sa nu se mai complice inutil, atat in cariera, cat si-n viata particulara".
John Thompson (51 de ani) este managing director si lead trainer pentru Metropolis UK. A studiat psihologia aplicata la Leeds University si are ca baza de studiu programarea neuro-lingvistica (NLP) si hipnoza in business, fiind dezvoltator de cursuri pentru companiile multinationale.
Lucreaza cu branduri precum Sony Music, Morgans Hotel Group, Continental Cruise Lines, Epiphany Solutions sau Waldorf Astoria Hotels. De-a lungul timpului a colaborat cu experti in NLP precum John Grinder, Richard Bandler, Michael Carroll si Carmen Bostic St Clair.
In prezent, Thompson este consultant pentru numeroase organizatii, carora le arata care sunt punctele lor slabe, unde gresesc managerii, cum isi pot "controla" clientii, dar si imbunatati stilul personal de viata, astfel incat sa aiba mai mult succes in cariera.
Pana sa ajunga sa-i invete pe altii ce anume sa schimbe la ei, a trebuit sa se schimbe el insusi. Povesteste ca a avut propria companie in Leeds (UK), care se ocupa de importuri-exporturi de piatra. Firma inregistra castiguri frumusele, dar spune el, dar asta nu-l facea fericit. Faptul ca toate activitatile sale erau de natura administrativa, ca trebuie sa se ocupe mereu de furnizori, de transporturi, sa asigure toate comenzile, il omorau pe dinauntru.
"Sunt o fire sociabila, imi place foarte mult sa interactionez cu oamenii. La un moment dat vorbeam ore in sir cu soferul care se ocupa de livrarea comenzilor. Faceam bani, dar tot ce vedeam zi de zi era piatra si iar piatra. Intr-o zi am ajuns in fata usii sediului firmei si mi-am zis ca daca o deschideam, toate zilele aveau sa fie la fel. Asa ca n-am mai deschis-o. In cele din urma, mi-am vandut firma si am luat-o de la capat", spune el.
Asa a inceput sa citeasca tot mai mult, in special carti de dezvoltare personala. A participat la diverse evenimente, a inceput sa intre in contact cu traineri, cu consultanti. In cele din urma si-a dat seama ca asta era drumul pe care avea sa-l urmeze.
Astazi lucreaza, in cea mai mare parte a timpului sau, in Miami si New York, dar are un birou si in Leeds si calatoreste des in Londra. In Bucuresti a fost de vreo 20 de ori, spune el, si mereu revine cu placere pentru ca romanii sunt niste cursanti deosebiti, care adora sa asculte, sa invete, sa asimileze. „Este grozav sa o asemenea audienta. In America nu se intampla la fel. Cursantii vin, sunt interesati de subiect, dar nu te privesc cu acelasi entuziasm, cu aceeasi dorinta de a sustrage esentialul. Pe de alta parte insa, aici am intalnit un fenomen pe care afara nu l-am vazut. Romanii nu sunt nationalisti, nu sunt mandri ca sunt romani. Ar trebui s-o faceti, pentru ca aveti de ce. De fapt, cred ca sunteti mandri, dar nu vreti s-o aratati, pentru ca va lasati influentati de factori externi”, povesteste John Thompson.
Noi l-am provocat la un interviu. Iata ce-a iesit:
Reporter: Cum ne putem controla emotiile cand suntem nervosi si stresati?
John Thompson: Sunt de parere ca nu trebuie sa le controlam, ci sa le traim. Ne putem stapani, ne putem impune in subconstient sa fim indiferenti, dar nu reusim de fiecare data. Cel mai bine este sa ne concentram pe ceea ce avem de facut, fara sa permitem fricii si altor sentimente de genul acesta sa puna stapanire pe noi. E bine sa ne exprimam trairile, dar intr-o anumita doza. De exemplu, daca esti suparat si-ti vine sa plangi, dar nu o faci pentru ca nu vrei sa le arati celorlalti mahnirea ta, sentimentele astea te vor domina pe parcursul intregii zile. In final vei ajunge sa plangi si abia atunci iti vei elimina frustrarile.
Eu ii sfatuiesc pe ceilalti sa respire adanc atunci cand sunt stresati ori nervosi. Daca se aduc intr-o intalnire, de pilda, suparati ori tristi din anumite motive, lucrul asta se va vedea pe chipurile lor. Si nu numai. Ii va afecta pe parcursul discutiilor. Este bine sa incercam sa eliminam sentimentele negative, sa le „dam” afara. Ne putem retrage intr-o alta incapere, unde sa incercam sa ne calmam: fie ca plangem, tipam sau ne manifestam in felul nostru. E mai bine asa decat sa mergem la o reuniune si sa-i influentam pe ceilalti cu dispozitia noastra.
R: Cum ne "citim" interlocutorii?
J.T: Facem asta tot timpul. Ii “citim” pe oamenii cu care intram in contact. Ii privim de sus pana jos, le analizam vestimentatia, coafura, expresia fetei, accesoriile, modul in care vorbesc, daca schiteaza vreun zambet etc. O facem in mod inconstient tot timpul. Important este sa stim ce anume cautam, sa stim cum sa gestionam semnalele pe care le primim de la ceilalti. In functie de comportamentul lor, de modul in care actioneaza, intelegem ce este important pentru ei si ce nu, cum inteleg anumite lucruri etc. In functie de asta, stim cum sa actionam si noi. Gesturile noastre le pot accentua starea de calm ori de nervozitate, iar rezultatul sa fie sau nu cel scontat.
De asemenea, citindu-i pe ceilalti ne ajuta sa stim cum sa ne comportam pe viitor, atunci cand intram din nou in contact cu ei. Lucrurile care pot parea incidente reprezinta de fapt comportamente, stiluri de viata, conceptii.
R: Cand reusim sa-i influentam pe cei din jur? Cum ne influentam partenerul de afaceri ori cel mai bun prieten in luarea unei decizii care sa ne fie favorabile?
J.T: Cea mai simpla metoda de a-i determina pe ceilalti sa se schimbe ori sa actioneze asa cum vrei tu este sa te schimbi tu insusti, in primul rand. Modificandu-ti propriul comportament, automat se vor schimba si ei. Asta este secretul, dar si cel mai greu lucru de realizat. Schimbandu-ne tonul vocii, de exemplu, ii putem influenta pe ceilalti sa faca sau nu un anumit lucru. Este mai simplu decat ne imaginam, de fapt.
Uneori, ii imitam ori ii urmam pe ceilalti in comportament, fara sa ne dam seama. Sunt lucruri naturale, pe care nu le constientizam pe moment. De exemplu, acum o saptamana am tinut un curs de hipnoza. La un moment dat, am respirat diferit de cum o facusem pana atunci. Cursantii mei au inceput sa rada. Au ras pentru ca in subconstientul lor, eu facusem ceva nou, ce lor li se parea inedit. Daca stim atributele la care ceilalti nu pot ramane indiferenti, daca stim cum sa ne comportam astfel incat sa le schimbam si lor modul de actionare, daca stim ce anume ii sensibilizeaza, asa ii controlam pe cei din jur.
De pilda, daca iti spun o poveste intr-un mod care stiu sigur ca o sa-ti placa, cu siguranta te vei simti atrasa de subiect si o vei asculta interesata. Despre asa este vorba. Uneori, interlocutorii nostri se gandesc la anumite ipoteze, chiar daca noi nu-i determinam sa faca asta, ci doar vorbim despre ele. Subconstientul ne-o ia inainte, ca sa zicem asa. Si asta este o modalitate de a-i face pe ceilalti sa se gandeasca la ceea ce vrem noi, fara sa le dam macar senzatia ca asta am vrut din start.
Multe afaceri dau gres, multe relatii ajung la final pentru ca oamenii implicati in ele nu se inteleg unii pe altii, nu stiu cum sa se comporte in functie de cei din jurul lor. Cel mai simplu mod de a incerca sa-i intelegi pe cei cu care lucrezi sau cu care stabilesti o relatie, fie ca este de natura personala sau profesionala, este sa te pui in locul lor. Sa te gandesti ce simt ei, ce este important pentru ei, la ce reactioneaza bine etc. Un vanzator nu va reusi niciodata sa-si vanda produsul unui client pe care nu-l cunoaste. Nestiind la ce este sensibil cumparatorul, ce-l intereseaza, nu va stii cum sa-si promoveze marfa astfel incat sa para interesanta pentru client.
R: Ce rol joaca vestimentatia in afaceri?
J.T: Hainele au fost concepute sa ne imbrace, sa nu ne lase goi. Astazi insa hainele sunt un semnal, transmit diverse informatii care ne reprezinta. De exemplu, intr-o intalnire de afaceri cu o femeie, prima data ma uit la geanta ei, pentru ca brandul si stilul in care arata o defineste in acest domeniu, spune multe despre ea. Totodata, asta imi spune multe si despre industria de genti, cat este de dezvoltata. Ceasul este un alt element important la care sunt atent intr-o intalnire.
Ceasul pe care il poarta o persoana imi spune multe despre personalitatea sa, despre felul sau de a fi. N-ai idee cat de multe.
Vestimentatia in general transmite o multime de informatii. Sunt oameni care stiu sa comunice foarte bine, dar din cauza hainelor lor esti distras de la ceea ce spun. Se fac prost intelesi. Si exista si viceversa, persoane foarte bine imbracate care fac o impresie buna de la prima intalnire. Incep cu un avantaj in fata interlocutorului, pe care il pot pierde insa pe parcursul discutiilor.
Spune ca nu exista o reteta perfecta in industria modei, in ceea ce priveste intalnirile de afaceri. Exista haine clasice, care nu se demodeaza niciodata, culori neutre si stiluri elegante. Dar nu exista un etalon. Hainele dezbraca oamenii de secrete, iar ei trebuie sa aiba in vedere acest lucru. Trebuie sa-si aleaga vestimentatia in functie de evenimentul la care participa. De exemplu, daca merg la un interviu de angajare intr-o corporatie ori sunt gazda unui training intr-o companie, o sa port obligatoriu un costum. Daca as purta niste blugi si o camasa, oamenii nu m-ar aprecia poate la aceeasi valoare, nu m-ar lua in seama asa cum imi doresc. Nu m-ar trata ca de egal la egal. Lucrurile pot parea usor derizorii pentru persoanele non-fashionable, sa le spunem asa, dar sunt cat se poate de actuale.
Pe de alta parte, trebuie sa ne adaptam stilului vestimentar impus in compania respectiva, impus de evenimentul X. De pilda, la un interviu pentru Google, poti merge mai lejer imbracat, in ideea ca poti purta o pereche de blugi, si asta pentru ca stilul lor este unul non-conformist. Totul tine de cum ne adaptam situatiei.
R: Sunt brandurile importante? Cat de mult conteaza eticheta a ceea ce purtam?
J.T: Brandurile nu sunt neaparat importante, definitorii intr-o discutie, dar ele ne reprezinta. Brandurile nu sunt astazi simple branduri, ci adevarate identitati, filozofii de viata, conceptii cu care ne identificam. De exemplu, daca am un telefon de la Apple, asta nu inseamna doar ca-mi plac produsele lor, ci si ca ma identific cu ele, cu a lor cultura. Brandurile spun multe despre modul in care privim lumea, despre ceea ce gandim despre altii. Ele nu ne fac neaparat snobi, ele reflecta modul nostru de a-i privi pe ceilalti, de a ne comporta.
Internetul joaca un rol important in promovarea brandurilor de astazi. Oamenii isi cumpara produse de brand pentru ca cer recunoastere din partea celorlalti, cer respect, intr-o forma sau alta, cer sa fie perceputi intr-un anume fel. De exemplu, oamenii de astazi iubesc Facebook nu doar pentru ca este la moda si a devenit un brand international, ci pentru ca face parte din stilul lor de viata, se regasesc in cultura Facebook. Despre asta este vorba, de fapt. Despre aderarea la o anumita cultura, la un grup de oameni cu aceleasi conceptii.
Hipnoza inseamna sa faci pe cineva sa intre intr-o anumite stare si sa iasa o decizie.
R: Cum se desfasoara cursurile de hipnoza? Cum inveti sa-i hipnotizezi pe ceilalti, la propriu vorbind?
J.T: Hipnoza inseamna sa faci pe cineva sa intre intr-o anumite stare si sa iasa o decizie. Hipnoza presupune schimbarea starii in care te afli, intelegerea anumitor lucruri, care sa te faca sa te hotarasti asupra unor chestiuni care te deranjeaza. Nu este vorba despre sugestie ori impunerea unui lucru. Inseamna sa ajuti pe cineva sa-si dea seama de lucrurile care-l deranjeaza, care-l impiedica sa faca ceva. Oamenii din publicitate fac asta cu potentialii lor clienti. Acestia din urma sunt practic hipnotizati in momentul cand sunt supusi mesajelor din advertising. Muzica din magazine hipnotizeaza oamenii si-i determina sa cumpere cat mai multe lucruri, unele de care probabil nici n-au nevoie.
R: Care sunt categoriile profesionale cele mai interesate de hipnoza?
J.T: Managerii de banca, specialistii din publicitate, din marketing, retailerii sunt cei mai interesati de acest aspect. Ei vor sa invete sa-si inteleaga mai bine clientii, nu doar cum sa-si creasca veniturile. Si nu sunt singurii. De exemplu, producatorii de filme, sunt la fel de interesati sa-si hipnotizeze publicul. In special pe cel tanar. Copiii sunt hipnotizati de desenele animate. Nu doar ca ii acapareaza, ci si le schimba comportamentele. Cei mici reactioneaza apoi in functie de ceea ce vad ca se intampla in povesti.
R: Cu ce oameni va este cel mai greu sa lucrati la cursurile pe care le tineti?
J.T: In special cu cei din avocatura, contabilitate si IT. Sunt persoane care au de-a face in viata de zi cu zi cu proceduri standard, cu formule, cu cifre, coduri si legi. Tocmai acest lucru ii impiedica uneori sa-si imbunatateasca stilul de viata. Economistii sunt iar niste cursanti rigizi, la inceput, inchisi in ei, necomunicativi. Dupa cateva discutii insa, isi dau seama de greselile pe care le fac. Multi dintre ei mi-au multumit la final, spunandu-mi ca vietilor lor s-au schimbat dupa ce au realizat unde greseau.
Anul trecut, un manager din New York, care participase la un curs de hipnoza in afaceri de-al meu, m-a reintalnit intr-un restaurant. Eu eram la masa cu cineva, iar el a venit, si-a dat haine jos si a pus-o pe spatarul scaunului meu, spunandu-mi: „Meriti asta, este a ta”. Eu i-am spus: „Ia loc, te rog”, dar el a continuat: „Nu, nu, asta este a ta”. De fapt, mai tarziu avea sa-mi explice ca viata lui se schimbase cu totul de la intalnirea noastra. Slabise foarte mult, isi imbunatatise stilul de trai, capatase mai multa incredere in el, avea mai mult succes in cariera. Mi-a spus ca toate mi le datora mie. De fapt, si le datora lui.
Primesc multe e-mailuri de la oameni care-mi multumesc pentru ca le-am schimbat filozofia de viata, modul de a gandi. Primesc multe felicitari de sarbatori, scrisori in care-mi povestesc cum au reusit sa fie mai impliniti. Totul tine de schimbare. Oamenii ajung la succes cand isi dau seama ca trebuie sa renunte la lucrurile nocive, care le fac rau. Unii isi schimba parfumul, altii jobul, altii arunca anumite lucrurile de care nu mai au nevoie, altii isi schimba partenerul etc.
Un trainer obtine intr-o luna cat castiga un manager de banca din UK intr-un an.
R: Cat de profitabil este acest job de trainer?
J.T: Depinde ce inseamna profitabil pentru tine (rade). Daca ne raportam la cat castiga anual un manager de banca in Marea Britanie, un trainer obtine banii astia intr-o luna. Deci poate fi destul de profitabil. In plus, orarul este unul flexibil. Poti sa muncesti 7-8 ore intr-o zi, fara pauza, iar urmatoarele doua sa te odihnesti.
John Thompson sustine in Bucuresti, in perioada 23-27 noiembrie, doua evenimente de anvergura, organizate de compania Coaching Vision, firma care se ocupa de training-uri specializate, folosind tehnici noi la nivel international.
Sursa foto: Coaching Vision